
Numarul pasagerilor transportati cu trenul a scazut cu 14 milioane de persoane
Intr-un anume fel, daca doreste cineva sa afle pulsul economiei unei tari este suficient sa consulte principalii indicatori statistici ai transportului feroviar din tara respectiva. In cazul Romaniei, impresia cu care ar ramane nu ar fi deloc multumitoare. Un prim argument ar fi cantitatea totala de marfuri transportate, in anul trecut, care a fost de doar 52.932.000 de tone, in scadere cu aproape 13.800.000 de tone comparativ cu anul 2008, potrivit statisticii Ministerului Transporturilor. Din nefericire, un trend asemanator a inregistrat si volumul marfurilor transportate in regim international, care s-a redus, in perioada mentionata, cu 4.606.000 de tone, semn ca nici exportul produselor romanesti nu mai merge precum altadata.
Trecand la un alt capitol, cel al numarului pasagerilor care au apelat la tren pentru a se deplasa la destinatia dorita, situatia este la fel de trista, in sensul ca efectivul acestora a scazut, in perioada analizata, cu aproape
14 milioane de persoane, ajungand, anul trecut, la doar 64.272.000 de persoane. In cea mai mare parte a lor, romanii au apelat la trenurile de pe rutele interne, si doar aproximativ 450.000 au optat pentru deplasarea cu trenul intr-o alta tara, pentru a merge in concediu, la serviciu sau in interes de afaceri. Unul dintre principalele motive pentru care tot mai putini romani apeleaza la transportul cu trenul il reprezinta vitezele reduse cu care circula. Conform statisticii amintite, viteza medie comerciala a trenurilor de pasageri nu a depasit 44 de kilometri/h, in perioada 2008 – 2010, iar la trenurile de marfa – 25 de kilometri/h.
Vestile nu sunt mai bune, din pacate, nici la finalul primului trimestru din anul in curs, atat in privinta volumului de marfa sau a numarului pasagerilor transportati, cat si a vitezei de deplasare. Reprezentantii companiilor de cale ferata pun, in principal, acest lucru pe seama subfinantarii sistematice si a alocarii majoritare a resurselor bugetare catre sectorul rutier, in detrimentul celui feroviar. Nu in ultimul rand, din cauza gradului avansat de uzura in care se afla o buna parte dintre liniile de cale ferata, s-a recurs si la introducerea a nenumarate restrictii de viteza.
D. CONSTANTIN














