Asa cum ne-au obisnuit in ultimii doi ani, guvernantii au schimbat iar legislatia cu privire la acordarea ajutoarelor pentru incalzirea locuintei in prag de iarna, fara insa a publica la timp si normele metodologice. Ceea ce ar putea duce– cum, de altfel, s-a mai intamplat, la o intarziere a centralizarii situatiilor beneficiarilor la Agentiile Judetene de Prestatii Sociale si, mai apoi, a platii aferente acestora. Teoretic, conform noilor prevederi ale Ordonantei 70/2011 privind ajutorul pentru incalzirea locuintei, publicata in Monitorul Oficial la sfarsitul saptamanii trecute, cererile si declaratia pe propria raspundere, impreuna cu actele doveditoare privind componenta familiei si veniturile acesteia in vederea obtinerii ajutorului de incalzire, se transmit la primaria comunei sau a orasului- dupa caz – pana pe 15 octombrie a.c., urmand ca modelele de cerere sa fie puse la dispozitia cetatenilor pana cel tarziu la inceputul lunii octombrie. Ulterior, pana pe 15 noiembrie, solicitantii vor fi instiintati daca beneficiaza sau nu de ajutorul respectiv.
,,Avand in vedere faptul ca normele metodologice ale respectivei ordonante nu au fost publicate inca si deci nu putem distribui formularele de cerere populatiei, toate termenele prevazute in actul normativ vor fi decalate cu 10 zile lucratoare. Nu se poate vorbi despre intarzieri la plata ajutorului de incalzire’’, ne-a declarat Brandusa Constantin Pietraru, directorul Administratiei Serviciilor Sociale Comunitare Ploiesti. Oricum, un lucru e cert: si anul trecut au existat unele intarzieri la plata ajutoarelor de incalzire din cauza decalarii termenelor de depunere a dosarelor, tot ca urmare a schimbarii legislatiei, fiind afectati mai ales beneficiarii de ajutor de combustibil solid – lemne, carbuni. In plus, actiunea depinde, in mare masura, si de cat de operativa va fi fiecare administratie locala in strangerea si verificarea declaratiilor, lucru constatat, de altfel, in ultimii doi ani.
In OG 70/2011 este prevazuta, totodata, obligatia primariilor de a efectua, lunar, pana la inceputul sezonului rece urmator, la solicitarea agentiilor teritoriale, anchete sociale pentru verificarea veridicitatii datelor inscrise in declaratiile pe propria raspundere privind componenta familiei si veniturile acesteia pentru cel putin 60% dintre beneficiarii dreptului la ajutorul pentru incalzirea locuintei. De asemenea, e bine de stiut ca, potrivit actului normativ, dispozitiile primarului privind acordarea, respingerea sau incetarea ajutorului pentru incalzirea locuintei se pot ataca in instanta in conformitate cu Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004. Iar comparativ cu anii anteriori, in perioada sezonului rece 2011-2012, ajutoarele de incalzire vor fi acordate – asa cum am mai scris in editiile trecute ale ziarului nostru – persoanelor cu venituri de pana la 786 lei pe membru de familie – in cazul familiilor, respectiv celor cu venituri de cel mult 1.082 lei – in cazul persoanelor singure.
In ceea ce priveste numarul beneficiarilor de ajutoare de incalzire, acesta nu poate fi estimat la cat va creste anul acesta din cauza reglementarilor mai permisive. Potrivit datelor Agentiei de Prestatii Sociale Prahova, in iarna lui 2010- 2011, la nivelul judetului numarul mediu lunar de beneficiari de ajutor de incalzire a fost de 39.100 – pentru combustibil solid (lemne), de 4967 – pentru energie termica, si de 20.083 – pentru gaze.
C. Dobre