La intalnirea pe tema depunerii online a declaratiilor fiscale au fost prezenti doar…11 contribuabili

Asa cum am mai scris, incepand cu luna iulie a.c., Formularul 112 („Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate”), cu termen de declarare 25 august 2011, urmeaza a fi depus la Fisc de catre contribuabili numai in format electronic. Pentru aceasta, este necesara obtinerea certificatului digital calificat, in vederea realizarii semnaturii electronice. Nedepunerea sau depunerea cu intarziere a Formularului 112 constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 500 – 1.000 de lei, in cazul persoanelor fizice, respectiv intre 1.000 – 5.000 de lei pentru persoanele juridice.
Potrivit informatiilor comunicate de Directia Generala a Finantelor Publice (DGFP) Prahova, in perioada trecuta din acest an, doar circa jumatate dintre cei aproximativ 17.000 de agenti economici care aveau obligatia depunerii lunare a Formularului 112 au abandonat formula clasica (depunerea in formatul pe hartie, la ghiseul Fiscului), apeland la ajutorul calculatorului. Pornind, pe de o parte, de la aceasta trista realitate, iar pe de alta parte, pentru a-i scuti, probabil, pe contribuabili de plata amenzilor mentionate, conducerea DGFP Prahova a organizat, ieri, o intalnire de lucru cu agentii economici din judet pe tema depunerii online a declaratiilor fiscale si, in mod special, a Formularului 112. Din pacate, desi a fost anuntata din timp pe site-ul Fiscului Prahova, cat si prin intermediul altor mijloace de comunicare, au raspuns acestei invitatii doar…11 contribuabili, dupa cum o arata si imaginea alaturata. Aceasta in conditiile in care in prezidiu se aflau cinci specialisti pregatiti sa raspunda eventualelor intrebari legate de acest subiect!
Ce concluzie putem trage de aici? Fie ca acei aproximativ 8.000 de contribuabili prahoveni care n-au depus, pana acum, declaratiile fiscale in format electronic stapanesc destul de bine aceasta procedura (ceea ce ne
indoim!), fie n-au dat importanta anuntului de pe siteul Fiscului privitor la intalnirea despre care vorbim sau, pur si simplu, nu le pasa de riscul achitarii amenzilor mentionate ! Raspunsul corect il vom afla dupa 25 august 2011, care este, asa cum aratam, termenul-limita de depunere exclusiv in format electronic a Formularului 112 aferent lunii iulie. Pana atunci, reamintim ca certificatul digital calificat pentru semnatura electronica se poate obtine de la unul dintre cei trei furnizori de servicii de certificare acreditati in conditiile legii – CERT SIGN SRL, DIGI SIGN SA si TRANS SPED SRL. Pentru depunerea Formularului 112, se va utiliza serviciul „Depunere declaratii/declaratii ANAF” de pe website-ul www.e-guvernare.ro. Posesorii de certificate digitale calificate pot utiliza metoda de depunere in format electronic si pentru alte tipuri de declaratii: Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat (Formularul 100); Declaratie rectificativa (Formularul 710); Declaratie privind impozitul pe profit (Formularul 101); Decont privind accizele (Formularul 120); Decont privind impozitul pe titeiul din productia interna (Formularul 130).
D. CONSTANTIN