* Singurul oponent al acestei noi indatorari – consilierul Gheorghe Tudor

In toamna anului trecut, Consiliul Local Campina a aprobat un proiect initiat de primarul Horia Tiseanu, dand unda verde executivului local pentru accesarea unui credit de 4.000.000 de lei pentru proiecte de investitii. Banii erau necesari pentru asigurarea cofinantarii municipalitatii in cadrul proiectului european “Modernizare Calea Dacia” (realizarea pasajelor supraterane la iesirea in DN1). Ulterior, primaria a incheiat cu BCR un contract de credit – linie de finantare. In anii precedenti, cu aprobarea legislativului campinean, municipalitatea a accesat, de la BCR si BRD, credite bancare pentru realizarea unor investitii in infrastructura orasului. Ca urmare, gradul de indatorare la banci a municipalitatii a crescut simtitor, incepand cu 4%, apoi cu 6% si, in fine, cu 7,4%, inainte de intalnirea consilierilor municipali. Recent, la ultima sedinta a alesilor, s-a pus in discutie, din nou, angajarea unor imprumuturi de catre administratia publica locala. La inceputul sedintei, primarul si-a retras doua proiecte privind aprobarea suplimentarii cu doua milioane de lei a contractului de finantare amintit mai devreme, contractat cu BCR, dar a introdus, pe ordinea de zi, un proiect referitor la contractarea unui imprumut bancar de opt milioane de lei, pentru asigurarea lichiditatilor necesare finantarii a doua proiecte importante: modernizarea Caii Dacia (cu o alocare de sapte milioane de lei) si reabilitarea batalului cu reziduri petroliere de pe strada Lacul Pestelui (un milion de lei).
Ce s-o fi intamplat in ultimele zile cu finantele locale de a trebuit edilul-sef sa mareasca de patru ori suma necesara realizarii acestor investitii nimeni nu a stiut sau nu a vrut sa spuna. Cert este ca singurul consilier care a sarit ca ars, dupa ce Horia Tiseanu si-a expus punctul de vedere, a fost Gheorghe Tudor (in foto), fost primar al orasului in mandatul 2000-2004. „O sa iesiti la pensie, domnule primar, iar altii care vor veni in locul dv. o sa plateasca aceste credite! Veniti acum si ne spuneti ca nu mai exista alte surse de finantare. Oare chiar nu puteam gasi alte resurse financiare, ca sa nu ne imprumutam la banci? Eu cred ca puteam, dar totul se face pe genunchi. Nu trebuia sa ne intindem la atatea lucrari, daca stiam ca nu avem bani pentru toate!”, au fost principalele acuzatii ale consilierului social-democrat. In apararea lui Tiseanu a sarit directorul economic al Primariei, Gheorghe Ecaterinescu, care a subliniat ca “nu este vorba sa imprumutam efectiv acesti bani, ci numai sa obtinem o linie de creditare, pentru a putea trage banii acestia in caz de nevoie. Abia dupa ce vom face acest imprumut gradul de indatorare al municipiului va ajunge la 15%, mult sub limita permisa de lege, de 30%. Sunt putine localitati in tara care au datorii asa de mici precum Campina.
Propunerea de contractere a imprumutului pe o durata de 10 ani, cu o perioada de gratie de trei ani, va permite rambursarea creditului incepand cu 2014-2015, atunci cand vom lichida creditul contractat cu BRD, astfel incat sa ne mentinem la un grad de indatorare de circa 15%”. Primarul orasului a motivat demersul sau prin faptul ca “in legatura cu modernizarea Caii Dacia, am achitat constructorului toate lucrarile executate pana acum si am trimis ADR Sud-Muntenia trei cereri de rambursare a banilor. Termenul de solutionare a unei cereri poate ajunge si la 120 de zile, iar noi nu ne putem permite sa intram intr-un blocaj financiar din cauza acestor proceduri”.
Directorul Ecaterinescu a descris, succint, procedurile birocratice si perioadele lungi in care municipalitatea isi primeste inapoi banii din fondurile europene accesate, in conditiile in care constructorii trebuie platiti daca isi executa obligatiile contractuale. Termenul lung de acceptare a decontarii lucrarilor de catre institutiile implicate duce la decalaje de peste 110 zile, de la solicitare si pana la primirea in cont a sumelor avansate. In plus, Ministerul Finantelor deconteaza si restituie TVA, avansat din bugetul local, abia dupa receptia finala a investitiei, iar marirea TVA la 24% a crescut cheltuielile Primariei cu 1,2 milioane de lei.
Adrian BRAD