In aprilie 1971, era dat in folosinta Barajul Paltinu (cu intreg sistemul hidrotehnic ce urma sa-l deserveasca), una dintre cele mai importante investitii ale judetului nostru, din ultima jumatate de veac. Sistemul hidrotehnic Paltinu (redenumit ulterior Voila), care contine si statia de tratare a apei ce alimenteaza zilnic cu lichidul indispensabil vietii zonele Campina, Ploiesti si o buna parte din nordul judetului, este parte componenta a societatii Exploatare Sistem Zonal (ESZ) Prahova SA, societate care a organizat, recent, la Casa Tineretului din Campina, “Intalnirea de 40 de ani”. Evenimentul a fost o excelenta ocazie a fostilor si actualilor angajati ai Sistemului hidrotehnic Voila (SHV) de a se intalni pentru a sarbatori impreuna “varsta” aproape semicentenara a barajului. Au participat la intalnire si cativa dintre constructorii care au pus umarul la inaltarea acestui colos, Barajul Paltinu (denumirea vine de la unul dintre paraiele care alimenteaza lacul de acumulare), fiind o constructie monumentala pentru inceputul anilor ’70, un edificiu care impresioneaza si astazi prin dimensiunile sale. Lucrarile de constructii au durat cinci ani. Ansamblul hidrotehnic de pe raul Doftana a fost dat in functiune in anul 1971, iar in intervalul 1976-1982 au fost executate mai multe consolidari absolut necesare, deoarece, in timpul primei umpleri a lacului, s-au constatat infiltratii de apa pe sub soclul barajului, cauzate insa nu de o deficienta a constructiei, ci de structura rocilor de sub baza peretelui barajului, zona in care fusese injectat lapte de ciment.
Cu o inaltime de 108 metri (deasupra fundatiei), barajul are o lungime totala a coronamentului de 455 metri. Astazi, el sustine o acumulare de aproximativ 55 milioane metri cubi de apa. Centrala hidrotehnica are o putere instalata de 10 MW, producand anual energie electrica in valoare de 30 GWh. “Ne-am intalnit, aici, pentru a sarbatori cei 40 de ani de existenta a barajului, dar si pentru a multumi celor care au realizat aceasta constructie importanta, trudind la inaltarea ei cu mintea, bratele si sufletul. Fara eforturile si truda acestor admirabili constructori, probabil ca multi dintre noi am fi avut, astazi, alte meserii”, ne-a declarat ing Niculae Sorin, directorul general al ESZ Prahova. Interesandu-ne cat de durabil si de sigur ramane barajul Paltinu, nu neaparat din cauza vechilor infiltratii, ci tinand cont ca a suportat trei cutemure importante de la ridicarea sa, ing. Gheorghe Poenariu, seful SHV, ne-a asigurat ca “nu este niciun pericol din punct de vedere al rezistentei si durabilitatii barajului, chiar si dupa toate cutremurele intamplate. Infiltratiile de dupa prima umplere a lacului, de mult remediate, se puteau intampla oriunde si oricui, chiar si celor mai mari firme de constructii, fiind cauzate de structura subsolului pe o adancime de pana la 80 de metri. Ele nu au constituit un viciu de constructie, barajul propriu-zis nu a avut nicio fisura, pur si simplu laptele de ciment injectat cu niste foreze nu s-a raspandit peste toata zona de sub soclul barajului.”
Dupa intalnirea de la Casa Tineretului, participantii au vizitat Statia de tratare a apei Voila, unde sefa statiei, ing. Mihaela Mihailescu, a prezentat oaspetilor toate modernizarile si retehnologizarile care s-au adus obiectivului in ultimii ani. Apoi, s-a mers la biserica din Lunca Mare, unde a avut loc o slujba de pomenire a tuturor salariatilor SHV care au parasit aceasta lume, la sfarsitul slujbei impartindu-se, conform traditiei, coliva, colaci si pachete cu mancare. In continuare, a fost vizitat barajul, care ramane, peste decenii cu tot felul de incercari ale stihiilor naturii, o constructie durabila, apta sa functioneze la toti parametrii proiectati (alimentare cu apa, generator de energie si de agrement).
Adrian BRAD















