Japonezii au dovedit, recent, cat de bine sunt pregatiti pentru a supravietui unui cutremur devastator. Au dat dovada de calm si de autocontrol imediat ce pamantul a inceput sa se miste, au stiut unde si cum sa se adaposteasca. Pana si elevii s-au purtat exemplar: si-au pus casti protectoare, s-au ascuns sub banci si au asteptat, cuminti, sa ia sfarsit totul. Acesta este rezultatul unei educatii primite inca de la cele mai fragede varste, in ceea ce priveste comportamentul in caz de dezastru. Si in Prahova, in ultimii ani s-au intensificat eforturile de a-i pregati pe tineri pentru situatiile in care trebuie sa isi apere viata in cazul aparitiei unor situatii de urgenta.

Generatia tanara este mai pregatita sa faca fata unui seism, comparativ cu cea adulta. Elevii sunt instruiti periodic in acest sens, de catre profesori si de catre specialistii Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta „Serban Cantacuzino” ( ISU ) al judetului Prahova. In ultimii ani, institutiile de invatamant au inclus in lista subiectelor abordate la dirigentie si pe cele referitoare la comportamentul in cazul unor situatii de urgenta. Tinerii primesc lunar informatii, iar trimestrial au loc exercitii de evacuare din unitatea in care invata, asa incat, cel putin teoretic, acestia sunt pregatiti sa supravietuiasca unui dezastru. „De trei-patru ani incoace s-au intensificat aceste actiuni in scoli. La inceput, profesorii erau deranjati ca le stricam orele cu exercitiile de evacuare, dar in prezent toata lumea este obisnuita cu ele, au devenit o rutina. In plus, foarte multe solicitari vin chiar din partea scolilor pentru a realiza astfel de exercitii. Ca urmare, educatia in privinta comportamentului in situatii de urgenta se imbunatateste, in Prahova, de la an la an”, ne-a precizat col. ing. Constantin Miclea, sef al serviciului Prevenirea Incendiilor din cadrul ISU Prahova. Institutiile de invatamant au obligatii clare in privinta protectiei in situatie de dezastre, una dintre acestea fiind existenta unui plan de evacuare afisat si cunoscut de toata lumea. In cazul unui seism, elevii nu trebuie sa intre in panica, ci sa se adaposteasca intr-un loc sigur.
Modalitatea de protejare in timpul seismului nu este insa una universala, valabila in orice situatie. De exemplu, in Ghidul American de Supravietuire se promoveaza principiul „triunghiului vietii”: acel loc creat prin caderea unor elemente de constructie, a unui dulap etc. peste obiecte ce raman fixe – pat, masa etc. Alti teoreticieni sunt adeptii adapostirii sub corpuri rezistente: mese, usi etc. In realitate, totul depinde de cat de rezistente sunt obiectele din incapere, ne-a mai precizat col. ing. Constantin Miclea. Cel mai bine este sa se stabileasca inainte de cutremur care este locul cel mai bun de adapost, dupa ce se analizeaza cat de rezistente si de fixe sunt obiectele din camera, care sunt peretii cei mai rezistenti. Tinerii trebuie sa tina minte macar cateva principii importante: sa se fereasca de tencuieli, parapete, cornise, geamuri, sa nu fuga pe scari ( sfat valabil pentru oricine este prins intr-o cladire ) in timpul seismului. Cand vor fi evacuati, ei vor parasi cladirea in sir indian, dirijati de profesori, si vor ajunge intr-un loc de intalnire dinainte stabilit, ce trebuie sa fie departe de cladiri si de zona pe unde trec autospecialele Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta. Acolo se va face prezenta, iar datele vor fi comunicate reprezentantilor ISU, care trebuie sa stie daca a ramas cineva in cladire.

Ghiozdanul de… urgenta

Autoritatile au stabilit si cum ar trebui sa se pregateasca elevii pentru a supravietui unui seism. Acestia ar trebui sa aiba un ghiozdan in care sa existe: o lanterna, mancare neperisabila, haine, un radio, o trusa de prim-ajutor, obiecte de igiena si, nu in ultimul rand, un fluier pentru situatia in care ar fi prinsi sub daramaturi. Un bagaj voluminos si incomod in opinia multor elevi, dar care le-ar putea salva viata intr-o situatie de urgenta. Cat de bine sunt pregatiti elevii sa reactioneze in caz de cutremur ? E greu de anticipat exact, sustin profesorii. „Elevii urmeaza un instructaj privind protectia in caz de dezastre, la inceputul anului scolar, acesta fiind realizat de catre diriginti. Pe parcursul anului, cadrele didactice le reamintesc acestora ceea ce au de facut in cazul unui seism. Au fost realizate si exercitii de evacuare, in scoala, dar pentru situatia in care ar avea loc un incendiu. In doua minute si jumatate putem evacua toata institutia”, ne-a precizat prof. Gabriel Taga, directorul Colegiului National „Mihai Viteazul”. Acesta e de parere ca este greu de spus cum vor reactiona elevii daca se produce un cutremur in timpul zilei, cu toata instruirea primita, deoarece comportamentul in astfel de situatii tine si de personalitatea fiecaruia. Dar, in opinia sa, cadrul didactic trebuie sa dovedeasca foarte mare stapanire de sine – el avand si responsabilitatea de a indruma elevii sa se comporte corect, in situatii limita. Cat de pregatita este comunitatea ploiesteana sa faca fata unui seism se va cunoaste in trimestrul al patrulea al acestui an, cand ISU va organiza un amplu exercitiu de interventie in caz de cutremur, prilej cu care vor fi urmarite reactia populatiei si modul in care isi vor coordona actiunile toate institutiile cu responsabilitati in domeniu: Politie, Jandarmerie, Armata, furnizorii de utilitati etc.
Ana-Maria MAXIM