1.500 kilometri de cale ferata, inclusiv din Prahova, intra pe linie moarta
Pentru degrevarea bugetului statului si a bugetului propriu de venituri si cheltuieli, Compania Nationala de Cai Ferate – CFR SA a propus Executivului inchiderea a 1.500 de kilometri din infrastructura feroviara proprietate publica a statului, aflata in administrarea Ministerului Transporturilor si data in concesiune companiei amintite. In proiectul de act normativ se precizeaza, intre altele, ca sumele obtinute in urma casarii si valorificarii prin licitatie a mijloacelor fixe dezafectate – care nu mai pot fi mentinute in functiune, din considerente tehnice si comerciale – se constituie in venituri proprii ale societatii comerciale CFR SA si vor fi folosite pentru modernizarea liniilor de cale ferata pe care se desfasoara cea mai mare parte a traficului de calatori si de marfa. Reamintim ca, in urma negocierilor cu FMI, Guvernul Boc s-a angajat, intre altele, sa inchida 20 la suta din liniile de cale ferata aflate in administrarea CFR SA, reprezentand aproximativ 4.000 de kilometri, in cazul in care nu gaseste investitori interesati sa contribuie la intretinerea acestora in stare buna de functionare.
Dintre cei 1.500 kilometri de cale ferata care urmeaza a fi dezafectati, o buna parte traverseaza si judetul Prahova, deoarece traficul de calatori sau cel de marfa pe tronsoanele respective s-a redus considerabil, in ultimii ani, dupa cum ne-a confirmat Gheorghe Chirita – liderul Sindicatului Depoului CFR Ploiesti. Este vorba, in primul rand, de statiile CFR Breaza Nord si Prahova unde, in loc de cate 5 linii de cale ferata mai functioneaza, de ceva timp, doar cate doua, fapt pentru care acestea si-au pierdut statutul de „statie”, devenind „halta”. La randu-le, si statiile CFR Busteni si Azuga au ramas, in ultimul timp, cu mai putine linii feroviare operabile, din lipsa de comenzi, pentru simplul motiv ca o serie de societati comerciale cu o indelungata traditie din zona, precum Hartia Busteni sau Sticlarie Azuga, si-au inchis, in ultimii ani, portile, din cauza contextului economic destul de dificil. De asemenea, in eventualitatea in care conducerea CFR SA nu va gasi firme private interesate sa le preia in administrare, o soarta asemanatoare ar putea avea si tronsoanele de cale ferata Ploiesti Nord- Maneciu si Ploiesti Nord – Slanic, „unde mai opereaza doar cate doua perechi de trenuri de calatori, zilnic, intrucat, din cauza reducerii drastice a numarului de calatori sau a comenzilor de transport marfa, pierderile inregistrate de companie au crescut”, a adaugat Gheorghe Chirita.
In alta ordine de idei, in contractul colectiv de munca pe acest an semnat de curand intre conducerea Ministerului Transporturilor si cea a companiei CFR SA se prevede disponibilizarea, in cursul acestui an, a circa 1000 de angajati – respectiv numarul mediu va scadea de la 15.284 de persoane la 14.401 de persoane, ca urmare a acestui fapt, castigul mediu al angajatilor ramasi ar creste cu circa 77 de lei, adica pana la 2.627 de lei, potrivit administratiei CFR SA. Liderul sindical Gheorghe Chirita infirma, insa, acest lucru, precizand ca, potrivit contractului colectiv de munca, „salariile pe 2011 vor fi inghetate. In plus, pentru ca angajatii care urmeaza a fi disponibilizati sa poata beneficia de plati compensatorii, ne-au fost taiate tichetele de masa, dar si primele de vacanta, de Pasti, de Craciun si de Ziua ceferistului”.
D. CONSTANTIN