Precum se stie, in baza Legii nr. 44/1994, pensionarii, veteranii de razboi, vaduvele veteranilor sau ale invalizilor de razboi au dreptul, anual, la 6-12 calatorii interne, dus-intors, gratuite, pe mijloacele de transport auto. Aceasta, daca nu exista posibilitatea sa calatoreasca pe calea ferata. Pana acum, acestia au primit din partea Ministerului Transporturilor foi de drum, legitimatii gratuite de calatorie sau cupoane. Toate fara o valoare anume, deci valabile pentru orice distanta. Din acest an, insa, pentru a putea beneficia de facilitatile prevazute de lege, persoanelor respective li se vor elibera, gratuit, legitimatii de transport tip… card. Acestea vor fi personalizate cu numele si codul numeric personal ale fiecarui beneficiar. Avand valabilitatea de un an, cardul va stoca in memorie numarul de calatorii la care are dreptul beneficiarul, calatoriile deja efectuate, precum si contravaloarea acestora. Cardul se reinnoieste anual, in schimbul predarii celui vechi catre emitent – Compania „Imprimeria Nationala”. Pentru ca noile legitimatii sa poata fi utilizate, firmele care efectueaza transport de persoane prin servicii regulate in trafic local sau national au obligatia dotarii autobuzelor si a microbuzelor detinute cu aparat de marcat electronic fiscal si cititor de carduri.
Cu toate ca aceste masuri vor trebui implementate, potrivit legii, pana la data de 31 decembrie 2011, majoritatea operatorilor de transport public de persoane au sarit ca arsi, inca de pe acum, amenintand inclusiv cu proteste stradale. De ce, aflati din randurile urmatoare.

Cupoanele decontate – cat dublul capacitatii microbuzului!

Chiar daca este doar de cateva luni la carma Ministerului Transporturilor, Ancai Boagiu i-a ajuns la ureche cum ca nenumarate companii si-au facut, de ani buni, o practica din a deconta fictiv sute de calatorii, respectiv care nu au fost efectuate niciodata de catre beneficiarii acestor facilitati de transport. „Sunt foarte multe masini care nu au iesit niciodata din garaj, dar cu acele masini au fost decontate cupoane cu sume considerabile – a declarat, recent, presei ministrul Anca Boagiu. Firma Politrans, de pilda, a transportat pe ruta Botosani – Cluj un numar de 6.050 de persoane, potrivit afirmatiei patronului, desi dupa capacitatea legala a masinii nu putea transporta decat 4.290 de pasageri. Rezulta o decontare fictiva de 1.760 de cupoane, ceea ce inseamna o fraudare a bugetului statului cu 49.000 de lei. Dar acesta nu-i singurul exemplu. In loc de 2.760 de calatori, cat ii permitea capacitatea legala de transport a autovehiculului din dotare, o alta firma a reusit sa deconteze 6.185 de cupoane. Adica dublul capacitatii masinii, rezultand o frauda de 165.000 de lei”.
Pornind de la aceste realitati ministrul Transporturilor a decis, cum spuneam, introducerea cardurilor cu cip, in speranta eliminarii evaziunii fiscale prin decontarea fictiva a calatoriilor auto.Cardul poate fi citit online, direct de Autoritatea Rutiera Romana. Ulterior, prin coroborarea acestor informatii cu datele emise de tahograful montat pe microbuz sau autobuz, se poate vedea, de pilda, in timp real, daca cetateanul X este sau nu la bordul masinii respective, daca masina cu pricina a iesit din garaj, pe ce ruta ruleaza s.a.

Milionari peste noapte, pe seama batranilor

In judetul Prahova sunt peste 210.000 de pensionari, carora li se adauga un numar semnificativ de veterani de razboi, vaduve de razboi si de invalizi de razboi. Prin urmare, „microbul” decontarilor fictive de cupoane de calatorie s-a raspandit, de mult timp, si-n acest judet, in principal in randul firmelor de transport mari, care efectueaza curse interjudetene. Cum procedau, ne-a explicat chiar unul dintre patronii cinstiti (caruia nu-i putem da numele, din motive lesne de inteles). „Sunt adevarate retele de indivizi dornici de castiguri nemuncite si rapide. Acestia umbla prin locurile des frecventate de persoanele varstnice (case de pensii, banci, gari, autogari, biserici) si pe care le ademenesc, oferindu-le 15.000-20.000 de lei vechi pentru un cupon dus-intors nefolosit. Multi accepta tranzactia, fie pentru ca le arde buza dupa bani pentru medicamente, fie ca sunt bolnavi si nu se mai pot deplasa cu microbuzul. Ulterior, zecile sau chiar sutele de cupoane stranse de un singur individ erau revandute, dar cu… 50.000 – 60.000 de lei vechi/bucata, patronilor firmelor de transport interesati. La randu-le, acestia le decontau la Ministerul Transporturilor la valoarea de 200.000 – 300.000 de lei vechi/cupon!”, ne-a declarat interlocutorul nostru. Cum era posibil? Simplu! Aceste cupoane fiind, cum aminteam, fara valoare, pentru a recupera sume cat mai consistente, patronii le completau ca si cand pensionarii ar fi efectuat curse dintre cele mai lungi, gen Ploiesti – Craiova sau Ploiesti – Cluj !
In anul trecut, de pilda, Asociatiei Veteranilor de Razboi – Filiala Prahova i-au fost distribuite 24.696 de cupoane de calatorie auto gratuite, dupa cum ne-a precizat presedintele Gheorghe Raucea. Pentru a le creste sansele legate de decontarea cupoanelor, unii patroni se prezentau, in prealabil, la sediul asociatiei mentionate, in scopul avizarii listei cu veteranii transportati gratuit in lunile anterioare. „Nu cu mult timp in urma, m-am trezit in birou cu un asemenea patron, pentru a-i viza un dosar cu foi de drum destinate veteranilor. Primul lucru care m-a surprins a fost acela ca toate foile erau completate de el. Dar, si mai mult m-a pus pe ganduri, cand am citit rutele calatoriilor: Ploiesti-Iasi, Ploiesti-Constanta sau Ploiesti-Suceava. Pai, astfel de deplasari, de cateva sute de kilometri, sunt dificile si pentru tineri, daramite in cazul unui veteran de razboi, care abia poate cobori in fata blocului sa-si cumpere o paine. Asa ca i-am zis patronului: «Ia-ti, domnule, dosarul si du-te cu Dumnezeu, ca nu-ti semnez nimic!»”.
Dumitru CONSTANTIN