Printre revendicarile magistratilor din timpul protestului din toamna anului 2009, s-a numarat si trecerea bugetului de la Ministerul Justitiei (MJ) la Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ). Iar la vremea respectiva, s-a spus de catre reprezentantii MJ: „Noi nu ne opunem, de principiu, transferului bugetului, dar nu de la 1 ianuarie 2010”. Motivul invocat atunci: „Trebuie sa fie asigurate garantii serioase in legatura cu cheltuirea banului public”. Si, corelativ, vizavi de instante, s-a mai facut precizarea: „Presedintele trebuie sa se ingrijeasca de calitatea actului de justitie, de aspectele profesionale, si nu de partea financiara, fiindca nu trebuie sa fie un administrator de bani”. Si s-a gasit solutia: infiintarea asa- numitului manager de instanta.

Doar sase institutii-pilot beneficiaza de un astfel de post

Implementata in sase instante pilot din tara – trei din Bucuresti, doua din Brasov si una din Calarasi – institutia managerului de instanta presupune ca acela care ocupa acest post sa coordoneze si sa conduca, in mod independent, atributiile administrative ale magistratilor, inclusiv ale personalului auxiliar. Subordonat ierarhic conducerii unei instante, respectivul manager trebuie sa fie un bun meserias, care sa scoata, la vreme de criza, bani pentru hartie sau toner chiar si din piatra seaca.
In cursul anului 2010, Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a hotarat crearea functiei de manager de instanta la curti de apel, tribunale si la judecatoriile cu peste 50 de posturi in statul de functii, cifra referindu-se la toti angajatii institutiei. Asadar, cel putin Curtea de Apel Ploiesti si Tribunalul Prahova urmau sa beneficieze de o asemenea functie, iar persoanele care ar fi trebuit sa ocupe posturile respective ar fi fost desemnate de catre presedintele instantei, din randul celor care nu sunt magistrati (personal auxiliar, functionari publici, sau personal contractual), pe o perioada nelimitata. In cazul Tribunalului Prahova, de exemplu, numirea trebuia sa fie facuta cu avizul consultativ al presedintelui Curtii de Apel Ploiesti, asa cum hotara, anul trecut, CSM. Numai ca, plenul acestuia a respins pana la urma crearea unui astfel de post pentru o data care urmeaza sa fie stabilita ulterior, hotarand, totodata, continuarea aplicarii sistemului managerului de instanta la cele sase instante amintite mai sus.

Cat de eficienta ar fi o astfel de functie

Pentru ce ar fi fost bun un manager de instanta la Curtea de Apel Ploiesti, de exemplu? Subordonat presedintelui, si avand ca atributie buna derulare a activitatilor administrative, l-ar fi ajutat, printre altele, la gasirea si, respectiv, folosirea resurselor in mod eficient pentru construirea Palatului de Justitie, de exemplu.
De ce era utila prezenta managerului de instanta la Tribunalul Prahova? Sa se preocupe de urgentarea si cheltuirea eficienta a banilor alocati de catre Banca Mondiala pentru consolidarea sediului, cat timp data limita de finalizare a lucrarilor este 1 aprilie 2011 !
Dar, deocamdata, continua, asa cum am precizat mai sus, aplicarea acestui sisem numai la cele sase instante amintite, urmand ca CSM sa decida cand este cazul a se infiinta o astfel de functie si in Prahova. Poate chiar anul acesta…
(F.T.)