• In schimb, ministrul Anca Boagiu aloca 227 milioane de euro pentru… reabilitarea altor gari

Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a declarat presei, la finele anului trecut, ca institutia pe care o conduce are in vedere modernizarea a 21 de gari, precum cele din Giurgiu, Targu Mures, Piatra Neamt, Vaslui, Braila, Pitesti sau Botosani. Pentru unele dintre aceste gari au si fost lansate anunturile de licitatie privind atribuirea lucrarilor de constructii, in alegerea ofertei castigatoare pretul avand o pondere de 80 la suta, iar solutia tehnica – diferenta de 20 la suta. Aceste investitii, care trebuie finalizate in urmatorii trei ani, insumeaza 227 de milioane de euro, un procent de 69,25 la suta reprezentand fonduri nerambursabile alocate de Uniunea Europeana, iar diferenta va fi asigurata de la bugetul statului.
Pana aici, toate bune si la locul lor. Adica este absolut normal ca, daca nu toate, atunci macar garile existente in orasele resedinta de judet sa fie modernizate, pentru a le oferi, cat de cat, confortul dorit calatorilor cu trenul. Chiar daca numarul acestora scade vizibil, de la un an la altul. Ceea ce ni se pare cu totul surprinzator este insa faptul ca la amintita intalnire cu presa, ministrul Anca Boagiu n-a pomenit un cuvintel despre soarta celor 15 gari din diverse orase ale tarii incluse deja intr-un mai vechi program de reabilitare, in valoare de aproximativ 60 de milioane de dolari, finantare asigurata de Credit Suisse First Boston. Desi dateaza de cativa ani, aceste investitii nu sunt, nici in momentul de fata, finalizate. Intre cele 15 gari incluse in programul de modernizare figureaza si Statia CFR Ploiesti Sud. Lucrarile au demarat in anul 2006, insa nu sunt gata nici astazi. Conform proiectului intocmit de ISPCF Bucuresti, investitia cuprindea, intre altele, modernizarea spatiilor destinate calatorilor si extinderea celor comerciale, refinisarea fatadelor cladirii, repararea copertinei si a peroanelor, refacerea canalizarii pluviale, amenajarea de grupuri sanitare pentru persoanele cu dizabilitati. Cu toate ca, asa cum aminteam, au trecut patru ani de la inceperea lucrarilor, in tot acest rastimp nu s-a reusit decat modernizarea fatadelor cladirii, a spatiilor interioare si a peronului intai al Garii de Sud Ploiesti. Restul peroanelor arata, precum se vede si in imaginea alaturata, ca dupa bombardament: pereti cu tencuiala cazuta, stalpi de sustinere mucegaiti sau innegriti de apa de ploaie care se prelinge prin plafoane s.a. De fiecare data cand am intrebat care este motivul pentru care modernizarea Garii de Sud taraganeaza atat de mult, reprezentantii Ministerului Transporturilor ne-au dat acelasi raspuns: lipsa banilor. Daca, insa, ministrul Anca Boagiu va aloca toate fondurile disponibile pentru modernizarea celor 21 de gari si uita de programul similar demarat, cu ani in urma, de predecesorul sau, Radu Berceanu, exista riscul ca unii dintre stalpii de sustinere ai peroanelor Garii de Sud sa pice, pur si simplu. Ar mai fi, totusi, o sansa, vorba unui calator intalnit, ocazional, pe peronul garii: ca ploiesteanca Roberta Anastase, presedintele Camerei Deputatilor, sa aiba, intr-una din zile, probleme cu masina oficiala si, astfel, sa fie obligata sa se deplaseze la Bucuresti cu trenul…
D. CONSTANTIN