In majoritatea tarilor UE, cu economie de piata, se ridica multe semne de intrebare in ceea ce priveste informarea efectiva a consumatorilor prin publicitate si etichetare. De cele mai multe ori, publicitatea si etichetarea au drept unic scop sporirea puternica a vanzarilor si, drept urmare, ele nu fac altceva decat sa-i inoculeze consumatorului, in mod agresiv, preferintele pentru produsul sau serviciile ce intereseaza firma ofertanta. Cel mai actual exemplu este reclama de la Flanco, despre care s-a sesizat si Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania. Mai exact, pe site-ul Asociatiei exista un articol dedicat acestei reclame, unde se explica ,,pentru cei care nu obisnuiesc sa citeasca si regulamentele campaniilor publicitare’’, care este mecansimul de functionare al acesteia. Ce-i drept de cele mai multe ori, pe afisele publicitare, regulamentul este trecut intr-un colt, cu litere mici sau acesta se gaseste la punctele de informare din magazine, unde ti se ofera zeci de pagini pe care trebuie sa le parcurgi stand nu tocmai comod. Iar in conditiile in care oamenii sunt presati de multe treburi si chiar de timp e de inteles de ce nu se pot informa corect asupra campaniilor publicitare. ,,Vara asta iti dam inapoi tot TVA-ul. Cumpara acum orice produs din magazinele Flanco si primesti inapoi 24%’’ – cam asa suna reclama de la Flanco. In realitate, lucrurile sunt altfel si anume: daca ai cumpara doua produse, la al doilea achizitionat ti se scade din pret 24%, dar doar in anumite conditii. Cheia descifrarii reclamei se gaseste la articolul 5 din Regulamentul campaniei unde se arata ca ,,Voucherele pot fi folosite in perioada 20.07.2010 – 15.09.2010, pentru achitarea a maxim 24% din valoarea unei noi achizitii facute in magazinele Flanco, cu conditia ca valoarea urmatoarei achizitii sa fie cel putin egala cu valoarea achizitiei initiale (exemplu: daca participantul face o achizitie in valoare totala de 1.240 lei, inclusiv TVA, primeste un voucher in valoare de 240 lei, voucher ce va putea fi folosit pentru achitarea a maxim 24% din valoarea urmatoarei achizitii ce nu poate fi mai mica de 1.240 lei pe care participantul o face in perioada 20.07.2010 – 15.09.2010’’.

Ce spune legea

Conform Legii 363/2007 privind combaterea practicilor comerciale incorecte – lege care transpune in mod fidel directivele UE in domeniu – practicile comerciale incorecte sunt impartite in doua categorii: practici comerciale inselatoare si practici comerciale agresive. La randul lor, practicile comerciale inselatoare pot fi ,,actiuni inselatoare’’ sau ,,omisiuni inselatoare’’. ,,Actiunile inselatoare’’ reprezinta activitati ale operatorilor economici pe care acestia le intreprind in promovarea si vanzarea produselor si, ca atare, fie pot contine informatii false, fiind, prin urmare, neadevarate, fie pot induce in eroare consumatorul chiar daca informatia este, in fapt, corecta. In fiecare dintre aceste situatii, elementul esential pentru ca practica comerciala sa fie considerata inselatoare este ca aceasta sa il determine pe consumator sa ia o decizie comerciala pe care altfel nu ar fi luat-o. Criteriile prezentate au natura obiectiva, prin urmare nu trebuie dovedit ca prin practica respectiva consumatorul a fost indus in eroare. De asemenea, o practica comerciala este considerata ca fiind ,,omisiune inselatoare’’ daca se omit informatiile esentiale de care consumatorul are nevoie, sau daca se ascund sau se ofera informatii esentiale intr-un mod neclar, neinteligibil, ambiguu.
Cristina Dobre