De doua luni de zile clientii RCS&RDS sunt obligati sa achite la factura lunara bani in plus pentru servicii de mentenanta a retelei. In contextul crizei financiare mai toate companiile mari au inregistrat pierderi, numai ca unele dintre acestea s-au hotarat sa-si recupereze banii pe spinarea clientului. Cam asa este si cazul celor de la RCS&RDS, care de doua luni au aplicat o noua taxa de 5 lei la majoritatea contractelor pe care le au in derulare – numita oficial, pe chitanta, comision sau taxa de mentenanta. De taxa cu pricina nu au scapat nici prahovenii care au incheiate contracte cu firma respectiva. ,,Este o taxa legala aplicata doar celor care au si telefonie fixa, deoarece intretinerea cablurilor necesita un efort mai mare, firma nefiind obligata sa plateasca respectiva taxa. In plus, nu este vorba despre o suma mare, iar clientii beneficiaza de alte doua facilitati – telefonul fix primit in custodie si instalarea gratuita’’, ne-a delcarat Daniela Borcan, casier la punctul de lucru de pe strada Cuza Voda. Insa nu de aceeasi parere este si Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC).
Numeroasele sesizari din partea cetatenilor vizavi de taxa cu pricina a determinat conducerea ANPC sa poarte o discutie cu operatorul economic pe aceasta tema. Mentionam, ca numai la Comisariatul Judetean Prahova pentru Protectia Consumatorilor s-au depus peste 200 de notificari legate de taxa de 5 lei. Potrivit unui comunicat dat publicitatii, ca urmare a discutiei cu operatorul in cauza, concluzia finala a ANPC este ca ,,aceasta taxa a fost perceputa fara notificarea prealabila a consumatorilor, incalcandu-se prevederile legale stabilite prin articolul 10, din OG 21/1992 privind protectia consumatorilor’’. Motiv pentru care s-a dispus ca acesta sa intre in legalitate prin notificarea consumatorilor cu privire la noua taxa. De asemenea, Comisariatele Judetene unde s-au inregistrat plangeri pe aceasta tema urmeaza sa solutioneze notificarile pe tema taxei de mentenanta. Probabil comisarii vor dispune restituirea sumei achitate deja, clientilor si amenda pentru operator. Insa daca problema este ca si rezolvata pentru cele doua luni, clientii RCS&RDS nu vor scapa totusi de taxa de 5 lei, care va fi introdusa probabil, oficial si legal. Din pacate, conducerea operatorului nu a putut fi contactata pentru a ne da mai multe detalii.
Ce spune Legea
Drepturile consumatorilor la incheierea contractelor sunt:
– de a plati pentru produsele sau serviciile de care beneficiaza sume stabilite cu exactitate in prealabil, majorarea pretului, tarifului, taxelor, comisioanelor, dobanzilor, penalitatilor si a altor eventuale costuri stabilite initial este posibila numai cu acordul scris al consumatorului. – de a fi notificati in scris cu privire la orice modificare ca urmare a prevederilor contractuale referitoare la valoarea dobanzilor, comisioanelor, penalitatilor sau oricaror altor costuri, cu cel putin 30 de zile inainte de aplicarea noilor valori.
Cristina Dobre