In Romania, lucrarile de mare anvergura la infrastructura rutiera sunt o pacoste atat pentru guvernanti, cat si pentru constructori. Curtea de Conturi a Romaniei a sesizat organele de ancheta penala pentru abaterile constatate, pe parcursul anilor 2008 si 2009, privitoare la efectuarea, in acest domeniu, de plati nelegale, „pentru care exista indicii ca au fost savarsite cu incalcarea legii penale”.
In Raportul public al Curtii de Conturi a Romaniei, se arata negru pe alb neconcordantele aparute la plata contractorilor care, potrivit site-ului oficial al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), ar trebui sa finalizeze in acest an tronsonul Moara Vlasiei – Ploiesti al autostrazii Bucuresti – Brasov.
In urma actiunilor de control desfasurate de catre Curtea de Conturi a Romaniei, „au fost identificate abateri de la legalitate si regularitate, care au determinat producerea de prejudicii estimate la 2,35 milioane de lei, precum si fapte pentru care exista indicii ca au fost savarsite cu incalcarea legii penale, estimate la 87,9 milioane de lei, la CNADNR”, dupa cum se precizeaza in documentul mentionat.
In numere anterioare ale cotidianului nostru v-am prezentat unele modificari la contractul initial, semnat in anul 2006 intre CNADNR si un consortiu format din firmele UMB Spedition, Pa&Co International, Euroconstruct Trading ‘98 si Com-Axa. Schimbarile prevedeau inlocuirea materialului local de umplutura din corpul autostrazii cu material granular (balast), dar aveau si implicatii financiare: majorarea cu peste 181 de milioane de lei fara TVA a valorii contractului incheiat in urma cu patru ani. Iata ca, prin raportul Curtii de Conturi, se stabilesc si consecintele semnarii ordinului de modificare (care, potrivit institutiei de control si audit, „nu poate fi considerat act aditional la contract si a fost emis fara a respecta prevederile contractuale”) – cresterea nejustificata a efortului bugetar pentru realizarea sectorului Moara Vlasiei – Ploiesti, ca urmare a modificarii solutiei tehnice.

* In zona comunei prahovene Dumbrava, gropi pline de apa

Faptul ca lucrarile la autostrada Bucuresti – Brasov, cel putin pe sectorul care strabate comuna prahovana Dumbrava, sunt departe de a avansa, se vede cu ochiul liber, in teren. Chiar daca vremea nu ar trebui sa mai constituie un impediment in calea constructorilor, nimeni nu a mai fost zarit, de o buna bucata de vreme, pe santier. Mai mult, dupa cum reiese si din imaginile alaturate, zona santierului are si capcane – gropi pline cu apa, lasate de izbeliste, cu niste piloni deja mancati de intemperii. Mai mult decat atat, groapa plina cu apa statuta se afla in apropierea drumului frecventat de localnici pentru a merge la plimbare, in padurea Sicrita, fiind un adevarat pericol pentru copiii care, lasati nesupravegheati, si-ar putea gasi sfarsitul, inecati, pe santierul autostrazii…
Deocamdata, cel putin in aceasta zona, „autostrada” este doar pamant batatorit, cu santuri adanci lasate in urma de utilaje sau de automobilele curiosilor, care vor sa incerce drumul inainte de a fi acoperit macar cu balast !
Violeta STOICA