In conditiile in care, in prezent, autoritatile au capacitatea de a investi in reabilitarea a doar 25.000 de apartamente pe an, blocurile din Romania vor fi reabilitate peste 120 de ani! De asemenea, ar fi necesara modificarea legislatiei in domeniu pentru a eficientiza un asemenea program.
,,Pe parcursul derularii Programului National de Reabilitare Termica- program ce prevede cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte – au fost identificate probleme de legislatie, tehnice, dar si probleme care tin de organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari’’, a declarat Mihai Mereuta, presedintele Ligii Asociatiilor de Proprietari din Romania. Proprietarii nu au niciun cuvant de spus in alegerea executantului lucrarilor de reabilitare si, in cele mai multe dintre cazuri, nu au la dispozitie devize complete cu privire la lucrarile efectuate sau sunt pusi in fata faptului implinit, primind inainte de momentul receptiei devize cu pana la 50% mai mari fata de devizul initial. Legislatia in acest domeniu nu prevede sanctiuni aplicabile autoritatilor locale care nu respecta drepturile proprietarilor de apartamente si, de asemenea, nu se incurajeaza atragerea de fonduri din alte surse decat cele publice.
,,Ca o alternativa, ar fi bine sa se ia in calcul posibilitatea de atragere de fonduri private pentru lucrarile de reabilitare, iar asociatiile care au resurse pentru a realiza, pe banii lor, lucrarile, sa beneficieze gratuit de auditul energetic si proiect. Fondurile de reabilitare trebuie alocate direct proprietarilor, ca in Germania, si acestia sa decida asupra executantului lucrarilor’’, ne-a mai spus interlocutorul nostru. Programul de reabilitare termica trebuie compatibilizat cu Programul ,,Casa Verde’’, fiind necesar un management comun al celor doua, deoarece, din punct de vedere tehnic, integrarea solutiilor de utilizare a energiei din surse regenerabile se poate face doar in acelasi timp cu lucrarile de reabilitare termica.

In Prahova – ,,carpeli’’ pe cont propriu

Lucrarile de reabilitare sunt, in multe cazuri, executate indoielnic, iar in momentul in care fatadele vor incepe sa se desprinda si vor avea loc exfolieri ale tencuielilor, increderea in program se va diminua, dupa cum concluziona presedintele ligii amintite. De exemplu, la tencuiala decorativa in caietele de sarcini nu se specifica faptul ca aceasta ar trebui sa fie acrilica sau siliconica. De multe ori, se foloseste tencuiala minerala – din cauza formularii ce lasa loc de orice interpretare: “tencuiala decorativa in strat subtire’’, cea mai nepotrivita solutie intr-un sistem de termoizolatie deoarece tencuiala minerala nu confera elasticitate si pot aparea fisuri, care permit infiltratiile de apa. Companiile consacrate care castiga licitatiile, de obicei, executa lucrarile cu alte firme subcontractoare, care, la randul lor, utilizeaza personal necalificat in domeniu.
,,Ar trebui sa se implice mai mult si Inspectia de Stat in Constructii pentru verificarea santierelor fiindca au fost cazuri in care lucrarea era contractata in conditiile utilizarii anumitor materiale, insa la magazia de materiale exista o cantitate mica din aceste produse, iar pe schela se aplicau altele’’, ne-a mai precizat presedintele Ligii Asociatiilor de Proprietari. In plus, au fost constatate vicii grave de executie, care ar fi putut fi observate si remediate la timp, daca asociatiile ar fi angajat un diriginte de santier autorizat. De aceea, ar trebui ca asociatiile de proprietari, atunci cand semneaza un contract, sa fie asistate de o persoana autorizata si specializata, care sa urmareasca toate fazele executiei si sa faca si receptia finala.
,,La acest capitol, ploiestenii au intampinat, de asemenea, multe probleme. Reabilitarea nu prea s-a facut pentru ca nu au venit banii de la Bucuresti. Ce s-a mai realizat pe ici, pe colo, s-a facut in mod particular si nu in cadrul acestui program. Este evident ca trebuie schimbate anumite reguli pentru ca sa poata functiona’’, ne-a declarat si Ion Stan, presedintele Uniunii Asociatiilor de Proprietari din Prahova.
Romania, ca stat membru al Uniunii Europene, are o serie de obligatii legate de cresterea eficientei energetice. Fondul locativ din Romania este unul dintre cei mai mari consumatori de resurse energetice. Starea proasta a cladirilor, incoerenta guvernamentala, descurajarea initiativelor de eficienta energetica si, nu in ultimul rand, nivelul scazut al veniturilor populatiei afecteaza sansa ca Romania sa indeplineasca obligatiile asumate ca stat membru UE si sa se inscrie in randul tarilor civilizate.
Cristina DOBRE