Daca, anul trecut, sectorul constructiilor si cel al vanzarilor de autovehicule au fost cele mai afectate, din cauza crizei economico-financiare, in 2010, primii pe lista restructurarilor sunt agentii economici din sfera transportului feroviar de stat. Conform reprezentantilor Ministerului Transporturilor, in afara celor 6.700 de persoane din cadrul Companiei CFR Marfa care au fost disponibilizate, incepand cu data de 8 martie, alte 2.030 de persoane din cadrul Companiei CFR Calatori si 600 – 1000 de persoane (inca nu s-a stabilit exact) de la Compania CFR Infrastructura vor ingrosa randurile celor ramasi fara un loc de munca, de la inceputul lunii viitoare.
Cum era si de asteptat, acest val al restructurarilor de personal a cuprins si judetul Prahova. Astfel, dupa cum ne-a confirmat Gheorghe Chirita – liderul Sindicatului Depoului CFR Ploiesti – de la aceasta unitate au fost disponibilizati, pana in momentul de fata, 220 de mecanici sau ajutor de mecanici de locomotiva, din totalul celor 760. „Persoanele trecute in somaj au provenit exclusiv de la Compania CFR Marfa, in timp ce Compania CFR Calatori se confrunta – numai la nivelul Regionalei Bucuresti, din care facem si noi parte – cu un deficit de circa 50 de mecanici si ajutori de mecanici de locomotiva. Asa ca nu cred ca, in viitorul apropiat, vor urma noi disponibilizari. Revenind la cei concediati deja, dupa indelungi discutii cu reprezentantii Ministerului Transporturilor, am reusit, in final, ca acestia sa primeasca, drept plati compensatorii, intre 12 si 15 salarii, insemnand doua salarii la plecarea din societate, la care se adauga ajutorul de somaj si un venit lunar de completare asigurat timp de 12-15 luni, in functie de vechimea in munca a persoanei concediate”, a adaugat interlocutorul nostru.
Chiar daca, pe durata mandatelor sale, ministrul Radu Berceanu a schimbat o duzina de directori de la cele trei companii (CFR Marfa, CFR Calatori si CFR Infrastructura), activitatea economico-financiara a acestora tot nu s-a redresat, ba, dimpotriva, au acumulat si mai multe datorii la bugetul statului si la terti. Aproape la unison, insa, sefii companiilor respective au pus aceste datorii mai putin pe seama propriilor neajunsuri existente in organizarea eficienta a activitatii si mai mult pe „subfinantarea, timp de peste doua decenii, de catre stat, a sectorului CFR, si pe restrangerea drastica a activitatii sau chiar disparitia unor unitati din sectorul industriei chimice, metalurgice sau siderurgice, motiv pentru care volumul transportului de marfuri pe calea ferata s-a redus cu aproximativ 45 la suta, in ultimii ani”, potrivit declaratiei secretarului de stat in Ministerul Transporturilor, Gheorghe Popa. Sigur, aceste realitati nu trebuie trecute cu vederea, dar nu-i mai putin adevarat, asa cum aminteam, ca nici reprezentantii companiilor CFR cu capital de stat n-au facut mare lucru pentru a le rentabiliza. Cand un tren marfar face, spre exemplu, pe distanta Galati – Curtici, 45 de ore sau pe ruta Constanta – Bucuresti, 25 de ore, mai are rost, atunci, sa ne intrebam de ce, in ultimul deceniu, Compania CFR Marfa a pierdut doua treimi din volumul de activitate? Prin valul de disponibilizari despre care scriam, ca si prin alte masuri, cele trei companii spera sa faca economii totale de circa 10 milioane de lei, lunar, fonduri care ar urma sa fie utilizate pentru modernizarea infrastructurii, astfel incat acestea sa diminueze exodul beneficiarilor catre firmele private de transport feroviar sau catre transportatorii auto. Actualmente, dintr-un volum de 100 de tone de marfa, bunaoara, nici 20 de tone nu mai sunt transportate pe calea ferata, ci pe sosele, tocmai pentru ca acest sistem este nu doar mult mai rapid, ci si mai ieftin.
D. CONSTANTIN