Pe zi ce trece, numarul persoanelor care fac reclamatii cu privire la diverse nereguli din sistemul asigurarilor este in crestere, iar prioritate au, in mod special, sesizarile care vizeaza asigurarile auto. Judetul Prahova nu face exceptie in aceasta privinta. Zeci de reclamatii sunt depuse in acest sens la Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor Prahova. Beneficiarii asigurarilor auto semnaleaza, in principal, faptul ca dosarele de dauna intarzie nejustificat de mult, in conditiile in care acestia au nevoie de autoturisme ca sa se poata deplasa. Ba, mai mult, soferii platesc din propriul buzunar reparatiile ca sa poata prelua masina din service cat mai repede posibil , iar apoi intampina probleme in a-si recupera banii de la firmele de asigurari.

,,Legea ar trebui modificata’’

,,Cele mai multe sesizari le avem din Ploiesti si din localitatile rurale si pot sa va spun ca aproape 50% dintre ele sunt intemeiate. Insa dosarele mai complicate le trimitem catre Comisia de Supraveghere Asigurari. In cadrul Comisariatului, exista un numar de zece inspectori, care nu fac fata tuturor solicitarilor, mai ales ca uneori patru dintre acestia au fost detasati la Bucuresti’’, ne-a declarat Gabriel Curelea, directorul adjunct coordonator al Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorilor.
,,Dupa parerea mea, legea ar trebui modificata, in sensul scurtarii celor 90 de zile – termenul maxim in care firma de asigurare are dreptul sa-si finalizeze dosarul de dauna- mai ales ca dupa inchiderea acestuia mai are la dispozitie inca 15 zile sa efectueze plata sau sa refuze plata catre service. E evident ca termenul este prea lung, iar oamenii au nevoie de masina si nici nu li se da alta in loc pe perioada respectiva’’, ne-a mai precizat interlocutorul nostru.
De obicei, reclamatiile sunt depuse inaintea termenului de 90 de zile, tocmai pentru ca oamenii au nevoie de masina. ,,Multi dintre cei care ni se adreseaza reclama intarzieri mari sau alte tipuri de disfunctionalitati in relatiile cu asiguratorii, mai ales privind dezdaunarea. Efectiv, soferii sunt pasati in repetate randuri si nu li se deconteaza reparatia auto de catre firmele de asigurari, in cazurile in care ei platesc lucrarile din bugetul propriu’’, ne-a mai declarat Gabriel Curelea.
In multe situatii, service-urile realizeaza un deviz inexact, deoarece pe parcursul reparatiilor pot fi depistate si alte avarii, care trebuie remediate. Motiv pentru care devizul final este mai mare decat cel initial, iar firmele de asigurari refuza sa revina asupra sumelor pe care le datoreaza service-urilor. De aici incepe calvarul.

Firmele ce ofera management de dauna au de castigat

Primul lucru atunci cand cineva este implicat intr-un accident rutier este sa mearga la politie pentru intocmirea unui proces verbal. Cu acesta trebuie mers, mai departe, catre firma de asigurare. Dupa intocmirea unui dosar, cu toate fotografiile, graficele, actele si verificarile necesare, clientul este trimis la service, pentru obtinerea devizului de cheltuieli. Iar aici incep problemele, mai ales atunci cand sunt in joc sume importante. Fie firma de asigurari nu accepta devizul sau isi asuma doar o parte a acestuia, considerandu-l prea mare, fie clientul, satul de asteptare, plateste din buzunar si apoi doreste sa-si recupereze banii, dar se loveste de refuzul asiguratorului. Si intr-un caz si in celalalt, soferii ajung sa batatoreasca bine culoarele institutiilor abilitate sa ia masuri, sau si mai rau de atat ajung pe culoarele tribunalelor.
Pe de alta parte, Comisia de Supraveghere Asigurari nu este tocmai ferma nedispunand si amenzi, ci doar masuri de solutionare a diferitelor cazuri particulare. Nici nu-i de mirare, avand in vedere ca, potrivit legii, Comisia ,,autorizeaza practicarea asigurarilor obligatorii stabilite prin lege’’, dar si ,, incaseaza ca venituri proprii o contributie procentuala din valoarea primelor brute incasate, aferente asigurarilor respective, in vederea exercitarii supravegherii si controlului activitatii de asigurari obligatorii’’.
Cei care au ceva de castigat de pe urma diferendelor dintre asiguratori si beneficiari par sa fie firmele care ofera servicii de ,,management dauna’’, nou aparute. Scopul acestora este chiar rezolvarea rapida, evident, contra cost, a dosarelor de dauna si reparatia autovehiculului.

Sfaturi avocatesti

,,Sunt tot felul de firme care au agenti si dealeri care vand polite de asigurare si pentru asta primesc un comision. Motiv pentru care, de multe ori, acestia nu prezinta clar toate conditiile, in ideea de a incheia contractele. De aceea, este recomandat ca fiecare persoana care incheie o polita de asigurare sa ceara foarte clar conditiile in care se acorda despagubirea si valoarea dezdaunarii. Sa intrebe care este suma maxima pentru care se face asigurarea, pentru ca una este sa lovesti o Dacie si alta o masina straina. Altfel risca sa plateasca din buzunar.
Se recomanda, in acelasi timp, citirea, cu maxima atentie, a contractului fiindca pot exista clauze gen neacordare de daune daca accidentul s-a produs ca urmare a trecerii pe rosu sau a faptului ca soferul a consumat alcool, care pot trece neobservate. Parerea mea este ca, in general, asigurarea obligatorie RCA este abuziva, pentru ca a dus la un monopol al firmelor de asigurari, care cer multi bani, dar nu prea acorda despagubiri’’, ne-a explicat avocatul Doru Giugula.
,,In ceea ce priveste asigurarea CASCO, beneficiarii trebuie sa aiba grija la deviz si sa ceara service-ului o constatare amanuntita si apoi sa obtina aprobarea asiguratorului. Daca plateste din propriul buzunar si asteapta sa-si recupereze banii risca. Oricum, daca faci asigurarea la firme serioase, chiar daca platesti mai mult, nu prea se intampla sa ai ulterior surprize’’, ne-a mai spus avocatul Giugula.
Cristina DOBRE