Evanghelia de la Vecernia sarbatorii Nasterii Domnului (Luca 2, 1- 20) ne spune ca vestea Nasterii lui Hristos, adusa pastorilor de la Betleem de ingerul Domnului, a fost insotita de slava Domnului care a inconjurat pe pastori in timp ce ingerul a stat langa ei (cf. Luca 2, 9). Asadar, vestea Nasterii Domnului se face deodata prin cuvant ceresc si prin vedere cereasca, pentru ca Dumnezeu-Cuvantul, Cel nevazut cu ochii trupesti, necuprins cu mintea si neatins cu mainile, Se face Om vazut cu ochii, ascultat cu urechile, inteles cu mintea si atins cu mainile. De ce? Pentru ca sa ne daruiasca noua oamenilor, limitati si trecatori, slava Lui cea nemarginita si vesnica. Sa ne ridice la sfintenia Lui pe noi, cei cazuti in pacat. Sa ne daruiasca viata vesnica noua, celor muritori. Sa ne invete ascultarea smerita si recunostinta fata de Dumnezeu pe noi, cei neascultatori si nerecunoscatori. Stapanul lumii Cel atotputernic si preaslavit de ingeri S-a facut Om sarac si slujitor smerit, pentru ca pe noi sa ne elibereze din robia lacomiei dupa cele materiale si din tirania orgoliului si a slavei desarte. Sfanta Evanghelie dupa Matei (2, 1-12) care se citeste in ziua de Craciun, la Sfanta Liturghie, ne arata modul in care Mantuitorul Iisus Hristos, nascut in pestera Betleemului, este cinstit de trei intelepti, regi sau magi de la Rasarit. Acesti magi sunt calauziti de o stea minunata, neobisnuita, care ii conduce pana in Iudeea, la Betleem. De asemenea, Evanghelia ne prezinta intalnirea acestor trei magi cu regele Irod, care, auzind ca magii de la Rasarit au venit sa se inchine unui nou Imparat nascut de curand, el si intreg Ierusalimul s-au tulburat. Aceasta tulburare a lui Irod va culmina cu uciderea a patrusprezece mii de prunci din Betleem si imprejurimi, cu intentia de a ucide si pe Pruncul nou nascut, pe Iisus. Insa tot ceea ce este scris in Sfintele Evanghelii despre Nasterea Mantuitorului Iisus Hristos contine o lumina sau o semnificatie duhovniceasca. Locul unde Se naste Mantuitorul, modul in care El Se naste, felul in care El este primit de unii oameni si respins de altii, modul in care magii vin de la Rasarit calauziti de o stea si se inchina Pruncului Iisus, darurile pe care ei le ofera, totul are un inteles duhovnicesc profund si ne descopera lumina cunostintei, adica lumina mantuirii si a sfintirii noastre in Iisus Hristos Fiul lui Dumnezeu, Care S-a facut Om din iubire pentru oameni si pentru mantuirea lor.
(Fragment din Pastorala de Craciun 2009
a Preafericitului Parinte Patriarh Daniel)