Desi multi au crezut ceea ce se tot spune, in jurnalele de stiri, despre criza pietei auto, realitatea tine sa contrazica aceasta parere. Prahovenii nu mai cumpara ca si anul trecut, masini vechi din Uniunea Europeana, si totusi cozile de la poarta reprezentantei prahovene a RAR nu a disparut. Inca se cumpara – e-adevarat, mai putin din afara tarii, masini mai bune si mai noi. „La ora actuala am devenit a treia reprezentanta RAR din tara, dupa cele din Bucuresti si Cluj, ca volum de activitate, si ne mentinem pe aceasta pozitie de doua luni de zile”, ne spune inginerul Gheorghe Necula, seful reprezentantei RAR Prahova. Din motive necunoscute, ziua de marti este cea mai aglomerata la RAR. Probabil, multi proprietari de autovehicule evita ziua de luni si se intalnesc mai toti in ziua urmatoare. „Volumul de activitate a crescut, nu neaparat din cauza intrarii in judet a masinilor din afara granitelor, ci mai ales datorita activitatilor de certificare a autenticitatii vehiculelor, omologari, recarosari, agreari taxi si scoala de soferi, eliberare dovezi de poluare TIR, verificare si eliberare certificate agreare, marfuri periculoase si perisabile etc. De exemplu, din luna august efectuam certificarea autobuzelor si a microbuzelor pe stele pentru transportul de persoane, pe langa clasificarea pe categorii. Toate activitatile reprezentantei sunt strict monitorizate. Noua reprezentanta are in dotare doua linii de omologari si o linie de certificare a autenticitatii. Media de lucru este de 140-150 de autovehicule pe zi, ceea ce constituie un volum de munca ridicat asigurat de cei 29 de angajati”. Pe langa aceasta, angajatii RAR se ocupa si cu autorizarea si monitorizarea statiilor de Inspectie Tehnica Periodica (ITP). „De asemenea nu trebuie sa uitam nici de Service-urile auto, la cei aproape 240 de agenti economici de pe cuprinsul intregului judet”.
Controalele RAR in trafic s-au intensificat deoarece tot mai multe rable deja inmatriculate au inceput sa circule pe drumurile publice. „Aici trebuie sa fim foarte rigurosi deoarece am constatat, in ultimul timp, cazuri de fals in certificatele de inmatriculare, la inspectia tehnica periodica. Am gasit niste folii false, fara elemente de siguranta, descoperite in timpul acestor controale”. La capitolul celebrului fenomen de cumparare a masinilor SH din Occident, prahovenii s-au mai domolit fata de anii trecuti si se arata mai cumpatati in achizitii. „Pentru inmatriculari de automobile la mana a doua, aduse din spatiul Uniunii Europene, avem cam 25-30 de solicitari pe zi, un numar destul de redus la acest capitol, fata de anii trecuti. Furia achizitionarii de rable care au peste 10 ani si cu motoare Euro 2 sau 3 a palit din cauza taxelor mari de poluare care trebuie sa se plateasca la stat. Acum se importa mai putine masini si mai bune. Ele nu mai coboara sub normele Euro3, fiind destul de noi. Putem spune, in acest sens, ca parcul auto din Prahova este mult intinerit”, a concluzionat seful RAR Prahova. In orice caz, mai avem de asteptat pana vor disparea, de pe drumurile publice, toate rablele, adevarate pericole pe roti, cu deficiente grave la sistemele de directie si franare.
Alex Policala