„Am considerat ca interesul trebuie sa fie, intotdeauna, al ceta¡eanului”
“Ministrul Nica nu ne-a certat !“ Declaratia ii apartine prefectului judetului Prahova, Radu Oprea, pe care l-am intrebat de ce la recenta intalnire cu ministrul Administratiei si Internelor, prefectii au fost atat de apostrofati. “Ministrul a facut referire la faptul ca toate institutiile, inclusiv aceea a Prefectului, dar si toate directiile deconcentrate sa se indrepte catre cetatean – ne-a precizat prefectul. Totodata, au fost invocate responsabilitatile in zona serviciilor deconcentrate, mai exact in monitorizarea contractului de management al sefilor acestora pentru ca directorii coordonatori si coordonatori adjuncti au incheiat contracte de management cu ministerele, iar urmarirea performantelor acestora si modul in care isi duc la indeplinire contractele de management le revin prefectilor.” Rugat sa precizeze daca si in Prahova s-au constatat situatii ca acelea mentionate de ministru, potrivit carora oamenii sunt tratati cu aroganta de catre functionarii publici, ori sunt plimbati pe drumuri, prefectul Radu Oprea ne-a mentionat: „In urma audientelor pe care le-am sustinut , dar si din petitiile primite, intr-adevar, sunt si astfel de cazuri, natura problemelor fiind extrem de variata. In primul rand este vorba despre aspectele legate de legile fondului funciar, mai exact de intarzierea absolut nejustificata a rezolvarii cererilor. Sunt, inca, solicitari nerezolvate de ani si ani, din varii motive – o comisie locala nu si-a facut datoria la timp, nu sunt incheiate masuratorile pe plan local, Comisia judeteana si Administratia Domeniilor Statului nu au rezolvat anumite chestiuni la timp. De cand a fost instalata noua echipa la prefectura, chiar de la inceput am dorit sa avem o practica unitara in luarea deciziilor, care s-a materializat in instituirea unei anumite proceduri pe care am facut-o cunoscuta inca din prima sedinta a Comisiei judetene de fond funciar pe care eu am convocat-o dupa ce am fost investit in functie. Acum, sedintele acestei comisii se desfasoara din doua in doua saptamani si incercam sa aducem la zi, cat putem de mult din lucrarile ramase in urma. Iar cele pe care le primim acum, inclusiv contestatiile, incercam sa le rezolvam intr-un timp foarte rapid, invitandu-i la intalniri inclusiv pe contestatari, pentru ca acestia sa ia act despre ce hotaram noi. Mai mult decat atat, pentru a da dovada de transparenta totala, in sala unde se desfasoara sedintele de fond funciar au fost instalate camere video. Alte probleme semnalate de catre cetateni au vizat ajutoarele sociale – fie ca solicitau acordarea acestora, fie ca existau nemultumiri fiindca nu erau ascultati de catre functionari sau ca intarzia o anumita decizie privind acordarea banilor. Aceste probleme nu sunt insa de competenta Prefecturii, dar, indreptam aceste petitii catre primarii, de la care asteptam raspunsuri intr-un anumit interval de timp, pentru ca dam si termene de rezolvare. Inainte, corespondenta care se facea in Prefectura nu avea neaparat si termene de rezolvare. Acum, pe documente este specificat: va rugam sa ne raspundeti in termen de 5, 10 zile, in functie de gravitatea problemei. Nu in ultimul rand, s-au mai semnalat si probleme legate de autorizatiile de construire, cetatenii exprimandu-si nemultumirea fata de anumite planuri urbanistice generale si autorizatii de construire obtinute, unde, impreuna cu Inspectoratul teritorial in constructii facem verificarile de rigoare.Totodata, acolo unde s-au mai reclamat si alte abuzuri ale administratiei locale, membrii Corpului de control al Prefectului au mers si au verificat“. Avand in vedere ca ministrul Nica le-a recomandat prefectilor sa nu mearga in costum atunci cand se deplaseaza in teritoriu, in control, i-am mai solicitat prefectului sa ne precizeze modalitatea prin care si-a propus sa afle care este relatia intre cetatean si administratie. Prefectul a spus in acest sens: “Afirmatia ministrului eu as interpreta-o mai degraba in sensul de a nu ne anunta venirea cu girofar sau cu un telefon dat inainte. De precizat, ca in nicio actiune de control pe care am facut-o pana acum, venirea mea nu a fost anuntata dinainte, pentru ca am dorit sa vad lucrurile asa cum sunt ele in realitate. Si am avut destule surprize. Am intalnit primarii unde la ora 15,00 birourile erau inchise si nu mai era nimeni. Numai ca, relatia intre Prefectura si primarii este una de colaborare. Pe anumite probleme, cum sunt situatiile de urgenta, unde prefectul are calitatea de presedinte al Comitetului judetean pentru situatii de urgenta si primarul este presedinte al Comitetului local pentru situatii de urgenta, exista un raport de subordonare asa cum exista si in zona fondului funciar. In ceea ce priveste situatiile de urgenta, tin sa mentionez ca de cele mai multe ori, alaturi de Inspectoratul pentru Situatii de Urgente, actionam impreuna cu administratia judeteana. Am tinut sa mentionez acest lucru, pentru ca in alte judete sunt probleme. De altfel, in Prahova, am considerat ca interesul trebuie sa fie, intotdeauna, al cetateanului si acesta a fost, de altfel, si mesajul ministrului Administratiei“.
N.DUMITRESCU