* In Prahova, paguba a fost de aproximativ 100.000 de euro
* Pentru prinderea faptasului au fost mobilizate servicii speciale, s-au ascultat telefoane, au fost urmarite inregistrari ale traficului pe DN1
Nu se stie ce profit are SNCFR de pe urma trenurilor de calatori care tranziteaza cei 365 de kilometri – cat masoara sina de cale ferata din Prahova.
Estimativ, se poate spune ca in perioada estivala, cand sunt suplimentate trenurile de vacanta, se cunoaste o crestere a beneficiilor, mai ales pe relatia Valea Prahovei – Constanta. De asemenea, nu se stie nici cat de rentabile mai sunt garniturile de marfa. Iar faptele maruntilor infractori, care dau cate o lovitura pe la macaz, palesc fata de ceea ce a reusit unul singur in rastimp de nici 3 luni : furt de 100 000 de euro. Si, probabil nici in perioada locomotivei cu abur nu s-a furat carbune de o asa valoare intr-un interval atat de scurt, poate numai vreun jaf armat pe la halta Nistoresti despre care nu au istoricii cunostinta sa se fi ridicat la valoarea furtului amintit mai sus. Iar ofiterul de investigatii criminale din cadrul politiei Transport Feroviar Prahova, Madalin Stroe, avea sa ne spuna: ’’ Niciodata nu cred ca am avut parte de un jaf atat de mare. Este ceva de necrezut’’
Serie de trei spargeri
13 ianuarie 2009, zona Campina. ’’Atunci au disparut 24 de relee. Ne-am gandit ca este vorba despre o banda de care nu avem cunostinta. In plus, cata vreme cutia in care se aflau dispozitivele de semnalizare luminoasa nu a fost fortata, ci deschisa cu o cheie, ne-am gandit ca este opera unor profesionisti, valoarea pagubei fiind de 53.600 lei (Madalin Stroe).
La scurt timp a urmat a doua lovitura. Pe data de 25 ianuarie, la Ploiesti Triaj au fost sustrase 55 de alte dispozitive. Si paguba a fost pe masura : 112.521 lei si, ca intr-un serial care trebuie sa-si continue mersul, a urmat si al treilea, pe data de 12 februarie 2009, un numar de 52 de relee au disparand, paguba fiind de 100.000 lei ’’ Din momentul acela, am intrat la idei, era acelasi mod de operare – furt fara nicio urma de efractie – noi nu aveam niciun suspect, cautam acul in carul cu fan. Am luat legatura cu colegii nostri din Bucuresti, Brasov, Buzau, Aiud, Constanta.
Se pare ca primele relee furate erau de la Constanta iar Brasovul cunostea cele mai multe furturi ’’(Madalin Stroe).
Niciun indiciu !
In Prahova, toate cazurile se intamplau in apropierea lui DN1. Si, intamplator sau nu, intre orele 5.00-5.30 dimineata . A urmat si al patrulea caz, 27 februarie, cand s-a “raportat’’ o paguba de 40.000 lei, fiind sustrase alte 14 relee. Si, aidoma pandemiei, sustragerile apareau mai in toata tara. Brasovul era cel mai afectat, dar nici Constanta sau Bucurestiul nu puteau spune ca sunt codase in ceea ce priveste acest gen de infractiune. ’’Am cerut aprobare pentru ascultarea telefoanelor din zonele unde disparusera releele si am obtinut-o. Totodata, de la colegii din cadrul Serviciului Circulatie, am solicitat casetele cu inregistrarile pentru a vedea ce masini au tranzitat punctele unde se produsesera evenimentele. Telefoanele nu ne-au dat niciun indiciu, iar masinile care trecusera prin Breaza, Campina, sau pe Centura Ploiestiului erau de ordinul miilor. Colegii mei au verificat toate autovehiculele care trecusera in intervalul orar suspectat 5-5.30, dar nu au gasit niciuna suspecta.
Au fost controlate districtele CFR si cele peste 40 de societati care distribuiau relee, insa in zadar’’, ne-a mai spus subcomisarul Madalin Stroe . 8 martie 2009 – alte 52 de relee dispar din zona Ploiesti Vest, paguba fiind de aproximativ 100. 000 lei. In continuare, niciun cerc de suspecti: in Bucuresti sau Brasov se intampla acelasi lucru. ’’Am inceput sa facem de paza la releele din Prahova, au fost zile si nopti nedormite. Dar noi eram intr-un loc si infractiunea se petrecea in alta parte. Totusi, in zona Ploiesti Vest am observat o urma de pneu, am fotografiat-o, acesta fiind singurul indiciu care ne putea conduce la rezolvarea cauzei’’, si-a continuat relatarea interlocutorul nostru.
Cu o luna inainte…
La un control de rutina efectuat prin Dambovita, la centrele de colectare a fierului vechi au fost gasite lamele dezmembrate si alte componente de relee. La un alt raid in comuna Ulmi au fost identificate fragmente de carcasa din ebonita, apartinand releelor disparute.
S-a vorbit cu administratorul centrului pentru a instiinta lucratorii politiei TF daca mai primeste asa ceva si de la cine. ’’Noi aveam totusi informatii ca autorul, sau autorii, sunt de prin Dambovita. De altfel, se pare ca ar exista si o retea care s-ar ocupa de comercializarea de argint industrial acesta fiind parte componenta a releelor, alaturi de lamelele de cupru si motorase’’ (Madalin Stroe) .
Punct terminus: 2 aprilie
Politia TF Prahova este anuntata de la Bucuresti ca s-au gasit, chiar la centrul de colectare din Ulmi, 26 de relee furate din zona Bobolia in cea de-a doua zi a lunii aprilie, valoarea fiind 55.650 lei .’’ Identificasem oarecum faptasul, dar am hotarat sa facem de data aceasta ascultarea telefonului <
Chiar si in aspiratorul din interiorul masinii au fost gasite urme de ebonita din carcasele releelor. Intrebat de ce ultima spargere a fost la ora 22.30, ne-a raspuns ca pentru a ne induce in eroare. Masina personala, un Audi A4, strabatuse 65.000 km pentru a fura relee. Modul de operare era simplu : avand cheia de la dulapurile in care erau montate releele, el doar le deschidea si lua marfa’’ (subcomisar Madalin Stroe).
Asadar timp de doua luni si jumatate, cineva din interior reusise sa puna pe jar politistii TF din aproape intreaga tara. Prejudiciul creat de catre Mihai U. din Targoviste s-a ridicat la aproximativ 100.000 euro .
SNCFR s-a constituit parte civila, dar se pare, faptasul, arestat preventiv, este in incapacitate de plata, dupa cum ne-au mai precizat surse din cadrul politiei TF Prahova. Se pare ca el ar mai avea si complici, mai ales in Dambovita. Se banuieste ca singur nu putea sa valorifice cele trei componente ale unui releu ; motoras, placute de cupru si argint industrial.
Dupa cum aminteam si mai sus, ar fi cel mai mare jaf la calea ferata in Prahova, insusi subcomisarul Madalin Stroe aratandu-se uimit de valoarea pagubei.
Fl. TANASESCU













