Elevii prahoveni care au locuit o vreme in strainatate, cu parintii, se intorc in tara, in numar mai mare decat anul trecut. Tarile de unde vin cei mai multi tineri sunt Spania si Italia. Deoarece nivelul lor de pregatire este de obicei mai slab decat cel al elevilor de aceeasi varsta, din Romania, atunci cand se intorc ei sunt nevoiti sa repete un an.
Conform statisticilor furnizate de Inspectoratul Scolar Prahova, in anul scolar 2008-2009 s-au reinscris la scolile din judet 217 elevi intorsi de peste hotare. Dintre ei, 93 sunt in clasele primare, 94 – la gimnaziu si 30 – la licee si scoli de arte si meserii. Numarul acestora este mai mare decat cel inregistrat in tot anul scolar trecut, adica 132. Acum doi ani, elevii care au revenit in Prahova au fost si mai putini: 72. Cu toate astea, cei care parasesc tara sunt, in continuare, mai multi decat cei care revin: 263 de elevi au plecat in alte tari, in anul scolar 2008-2009 si 482 – in anul 2007-2008.
Cei mai multi elevi prahoveni sunt in Spania, pe locul al doilea situandu-se Italia. Ceilalti s-au stabilit cu parintii in Franta, Grecia, SUA, Germania, Belgia, Anglia, Turcia, si chiar in indepartatele Emirate Arabe Unite, India, Noua Zeelanda, Peru etc.
Diferentele dintre sistemele de invatamant le dau de furca unora
In scopul reinscrierii la o scoala romaneasca, elevul trebuie sa aiba un dosar cu o cerere adresata Ministerului Educatiei, Cercetarii si Inovarii pentru echivalarea actului de studii, documentele de studii, foaia matricola, certificatul de nastere, dovada ca este cetatean roman. Documentele sunt analizate de Centrul National de Recunoastere si Echivalare a Diplomelor care decide in ce clasa se poate reinscrie copilul. „Cu cat stau mai mult in strainatate, cu atat ei se integreaza mai greu. Nivelul sistemului de invatamant romanesc este mai ridicat decat cel din alte tari. De aceea, cand pleaca de aici sunt scolarizati in clasa superioara celei pe care ar fi trebuit sa o urmeze. Evaluarea lor se face in urma unei testari. In schimb, atunci cand vin in Romania, dupa mai multi ani petrecuti in strainatate, de obicei trebuie sa repete un an, deoarce nivelul lor de pregatire nu corespunde clasei pe care ar trebui sa o urmeze in continuare”, ne-a precizat profesor Aurel Graur, purtator de cuvant al Inspectoratului Scolar Prahova. Unii dintre elevi au probleme serioase de adaptare, odata reveniti in tara. „Anul trecut, am predat unei clase a VIII-a, unde se afla un tanar intors din Spania. Era cu doi ani mai mare decat colegii lui. Parintii il trimisesera in tara, sa stea cu bunicii, deoarece nu-l mai puteau intretine –ceea ce l-a nemultumit, intrucat ii placea in Spania. Obisnuit cu alt sistem de invatamant, acesta avea probleme de disciplina. Vorbea neintrebat, discuta in ora cu voce tare cu colegii, daca nu avea chef nu facea tema – ne-a mai spus Aurel Graur. Comparativ cu Romania, in Spania, Italia si in alte tari europene, exista o alta relatie elev-profesor. De exemplu, elevul ii spune dascalului pe numele mic, nu cere voie sa plece din clasa sau sa spuna ceva. Profesorul este considerat un mentor sau un coleg mai mare. Elevii nu depasesc limitele bunei cuviinte, dar acest comportament este acceptat, acolo, de ambele parti. In scolile romanesti, se impune o disciplina mai riguroasa, de aceea unii copii, nefiind obisnuiti cu ea, se reintegreaza mai greu in colectivitate.”
Ana-Maria MAXIM