Contracte de munca pe perioada determinata pentru actori, o modalitate nerealista de evaluare a muncii artistilor, posibilitatea de concesionare a teatrelor. Acestea sunt doar cateva masuri incluse in noile reglementari legale privind functionarea institutiilor de spectacole si salarizarea personalului artistic ce au nemultumit oamenii de teatru din tara. Si la Ploiesti, atat sindicalistii, cat si conducerea teatrului sustin ca noile norme legale ar trebui modificate, deoarece au prea multe carente.
Salarii mari – doar teoretic
Legea 353/ 2007 si HG 1672/ 2008 pentru aprobarea normelor metodologice privind evaluarea personalului artistic, tehnic si administrativ din institutiile de spectacole sau concerte aduc schimbari in evaluarea angajatilor din teatru, dar si in privinta raporturilor de munca. De exemplu, se da posibilitatea conducerii institutiei sa incheie contracte de munca pe perioada determinata.”Daca refuzi sa semnezi fisa de evaluare profesionala, nefiind de acord cu punctajul final, intrucat crezi ca puteai juca mai mult, directorul este indreptatit sa te treaca de pe contract pe perioada nedeterminata, pe unul pe perioada determinata. Usor- usor, vei juca doar intr-un spectacol si apoi vei ajunge in strada. De asemenea, in aceste conditii de salarizare nu poti deschide usa niciunei banci. Nimeni nu-ti da credit daca ai contract pe 6 luni”, ne-a precizat Karl Baker, lider al Sindicatului Artistilor si Tehnicienilor din Teatrul „Toma Caragiu” ( SATTC), ce numara 110 membri. Formula de evaluare a personalului este si ea controversata.
Teoretic, aceasta da posibilitatea dublarii actualelor salarii. Dar conditiile sunt aproape imposibil de indeplinit:directorii teatrelor sa dispuna de cati bani doresc, iar artistii sa fie siguri ca toate proiectele lor vor fi puse in practica. „Nu se poate ajunge la salarii mari, in primul rand din motive financiare. Daca bugetul este insuficient ce se va intampla? Ori vor fi dati afara oameni, ori se va diminua salariul unora. In plus, este greu sa evaluezi actorul in functie si de ce va juca anul viitor, asa cum se doreste prin actuala lege. Poate ca spectacolele de la anul nu se mai joaca din motive financiare, poate actorul se imbolnaveste sau regizorul opteaza pentru un proiect mai bun. Noi am propus ca in evaluare sa primeze calitatea prestatiei artistice”, ne-a mai precizat Karl Baker.
Si directorul teatrului, Lucian Sabados, considera „aberanta” planificarea spectacolelor pe doi ani inainte, in conditiile in care nu exista o siguranta financiara pe termen lung.
Liber la concesionarea teatrelor !
Disparitia, in 2009, a salariului de merit (echivalent cu 15% din salariul de baza) este un alt motiv de nemultumire in randul sindicalistilor. De fapt, noutatile legislative au schimbat si starea de spirit a personalului din teatru. „Oamenii sunt agitati si incrancenati. Unii colegi au si credite, iar in ziua in care primesc salariul il dau pentru a achita ratele”. In prezent, salariul unui actor variaza de la 800 de lei (cat primeste un debutant) la 2.000 – 2.100 lei. Dansatorii primesc 1000 – 1200 de lei, iar personalul tehnic – cel mai putin, intre 600 si 900 de lei.
O alta masura ce a generat nemultumiri este externalizarea serviciilor (machiaj, realizare a costumelor etc), deoarece teatrele vor cheltui mai mult daca vor colabora cu firme particulare. In plus, nu oricine stie sa lucreze haine de scena. „Nu orice croitor stie sa faca niste costume de teatru. Eu ma mandresc cu croitorii, tamplarii si tapiterii nostri care s-au specializat in a lucra pentru spectacole, stiu sa realizeze haine, mobilier de epoca „, ne-a precizat Lucian Sabados. Actuala lege aduce ca noutate si posibilitatea de concesionare a teatrelor, cu obligatia mentinerii destinatiei acestora.
Legea este destul de vaga la acest capitol, de aceea cel care concesioneaza teatrul ar putea face aproape orice ar dori: de la reducerea repertoriului artistic la un spectacol si eliminarea productiilor proprii, pana la aducerea in incinta sediului a unui bar cu program, a unui cazino etc… Acum o luna, Uniunea Sindicatelor din Institutiile de Spectacole – la care este afiliat si sindicatul ploiestean – a depus o plangere la Ministerul Culturii, Cultelor si Patrimoniului National, cerand modificarea normelor metodologice privind evaluarea personalului artistic, tehnic si administrativ din institutiile de spectacole sau concerte.
Daca nici la viitoarele intalniri cu reprezentantii ministerului nu se vor rezolva problemele, sindicalistii din tara vor apela la justitie si chiar la proteste de strada.
Ana-Maria MAXIM
Acasă Cultură/timp liber Noua legislatie a institutiilor de spectacole aduce in scena nemultumirile artistilor