„Despre infractorii voiajori de pe trenuri se poate spune ca au o «munca» aparte: isi iau rucsacul in spate si, eventual, bilet, dupa care tatoneaza terenul. Iar a spune «tatoneaza terenul» presupune ca azi, dimineata, sa fie la Sinaia, si seara – la Cluj. Sunt pretudindeni si nicaieri”, ne preciza ofiterul de investigatii criminale din cadrul Politie Transporturi Prahova, Madalin Stroe.
Contextul in care se vorbeste despre infractorii voiajori: faptul ca, in ultima perioada a lui 2008 – cu ascendenta in perioada de Sarbatori – numarul infractiunilor savarsite de abonatii la raspunderea penala a crescut cu aproximativ 10% ! Este drept, in proportie de peste 9% acestia au fost prinsi. Insa mai exista si celebrii A.N. (autori necunoscuti) sau, ca un paradox, cunoscuti, dar impotriva carora nu se poate face nimic fiindca nu exista probe, dupa cum vom vedea mai jos.
Cafteala pe culoar si in statie
“Unul dintre cazurile care ne-au frapat – dar ce zic eu ca-i numai unul, ca au fost si vor mai fi – deci unul dintre acestea s-a intamplat intre Craciun si Anul Nou. Trei studenti veneau de la Cluj spre Bucuresti. Era in jurul orei 20. Peste ei, in compartiment, au intrat trei indivizi, care i-au luat la bataie. Au incercat sa le sustraga bunurile, printre care si un laptop. Prezumtivele victime nu s-au lasat mai prejos, ripostand. Bataia a continuat din compartiment pe culoarul trenului si, mai apoi, in statia din Sinaia. De pe peron, agresorii au fugit. Cei trei studenti au depus plangere la Bucuresti, care ni s-a trimis noua spre solutionare”, ne spunea interlocutorul nostru. Iar politistii TF Prahova au solutionat plangerea, in sensul ca au fost gasiti cei trei suspecti – toti din Baicoi, cu varsta cuprinsa intre 16 si 21 de ani, dar ia martorul de unde nu-i ! Normal, suspectii nu recunosc nimic, si aici intervine paradoxul: nici cei trei studenti nu isi mai aduc aminte de figurile lor ! “Am avut cazuri de viol, de femei traumatizate care, totusi, au reusit sa ne dea un indiciu, sa spuna „da, el este cel care m-a atacat !”, dar acum, nu pot sa-mi explic motivul pentru care acesti studenti nu vor sau nu pot sa identifice pe vreunul dintre agresori”.
Cu plugusorul la … furat
Cresterea cu 10% a infractiunilor pe calea ferata, la final de an 2008, comparativ cu 2007, s-a mai regasit si in loviturile date de catre asa-zisii colindatori. Astfel, dupa spusele interlocutorului nostru, ” veneau grupuri fie din Ardeal, fie din Moldova. Nimic rau pana aici. Numai ca, intr-o noapte, au dat spargere la doua chioscuri din Statia Ploiesti Vest de unde, paradoxal, nu au furat dulciuri, cu atat mai putin bautura, ci cateva cartuse de tigari !” Iar probabilitatea, in acest caz, colindatorii sa fi facut parte dintr-o banda care se ocupa strict de vanzarea tigarilor este destul de mare. Apoi, au mai fost vazuti cersetori care-si fac veacul prin zona Garii de Sud patrunsi de spiritul traditiei, dar este greu de crezut ca se ocupau strict numai de vocalize gen „Aho, aho !” si nu aveau ca obicei principal, nu secundar, furtul din compartimentele de calatori ! Cum scriam mai sus, acestia puteau fi vazuti prin Baia Mare sau Barlad, de catre colegii de la Politia TF din respectivele zone, dupa cum si la Ploiesti, apareau alti cersetori –colindatori. Asadar, furturile, in decembrie 2008 – fata de aceeasi perioada a lui 2007 au crescu cu 10%. Asta nu inseamna ca se poate vorbi despre acelasi procent si in privinta AN-urilor, fiindca, in urma actiunilor intreprinse de catre lucratorii Politiei TF Prahova, majoritatea infractorilor au fost prinsi.
Infrastructuristii, in hibernare
Pare ciudat, dar a scazut dramatic (sic!) numarul celor care dadeau lovituri la infrastructura, pentru a valorifica fierul vechi. Si, ca niciodata, acest fenomen s-a diminuat serios in perioada decembrie 2008 – jumatate de luna ianuarie 2009. “Una dintre explicatii ar fi aceea ca pretul la fierul vechi a scazut vertiginos, iar infrastructuristii, cum mai sunt numiti cei care se pretau la furturile de subansamble, au constientizat ca nu merita sa riste pentru o suma infima”. O alta explicatie ar consta in faptul ca, deocamdata, acestia doar “hiberneaza” – ca deh, este iarna – urmand sa-si faca simtita prezenta cand va reveni la normal pretul kilogramului de fier vechi. „Oricum, noi suntem atenti, nu ne lasam inselati de aceasta letargie si ne putem astepta la noi furturi din infrastructura caii ferate, ceea ce ar presupune provocarea unei mari doze de risc pentru circulatia in siguranta a garniturilor de tren”, ne mai spunea ofiterul Madalin Stroe.
***
Asadar, au crescut furturile in perioada de Sarbatori. Pe cale de consecinta, si activitatile politistilor din cadrul Politiei TF Prahova. Iar daca este sa fie cautata o justificare a acestui aspect, raspunsul ar fi ca hotii au anticipat criza , incercand a-si face provizii pentru vremurile grele din 2009…
Fl.TANASESCU













