„Etica in afaceri si responsabilitatea sociala” a fost titlul unei interesante intalniri organizate, recent, de catre compania producatoare de tigarete Philip Morris Romania, in parteneriat cu Camera de Comert si Industrie Prahova. Sigur, aceasta este o tema de mare actualitate, fapt pentru care multi dintre noi ar dori-o cat mai vizibila in viata cotidiana. Caci abordarea etica a afacerilor este, intr-un fel, catalizatorul succesului in economia moderna, asigurand recunoasterea, credibilitatea si increderea din partea consumatorilor, a partenerilor de afaceri si, nu in ultimul rand, a institutiilor statului. Insa, din pacate, putini oameni de afaceri romani au un astfel de comportament. Cu toate acestea, sala „Europa” a CCI Prahova – in care s-a desfasurat aceasta intalnire interactiva – s-a dovedit a fi neincapatoare, intre invitati fiind prezenti bancheri, directori de firme, specialisti in asigurari, reprezentanti ai administratiei publice, ofiteri de politie etc (vezi imaginile alaturate). Acestia au vrut, probabil, sa cunoasca, pe de o parte, opiniile celor doi oaspeti – Peter Imre, managerul Philip Moris Romania SRL si Emil Hurezeanu, reputat gazetar si analist politic – iar pe de alta, sa-si confrunte propriile opinii cu ale acestora. Care a fost concluzia? Cu cat exista mai multa putere, cu atat exista mai multa coruptie si ca, chiar daca este o problema de natura speciala, etica in afaceri poate rezista pana la un anumit punct, dupa care se transforma, in multe cazuri, in lacomie, in spirit speculativ si chiar in dezastre- vezi apocalipsa de pe piata financiara americana. Revenind la profilul companiei Philip Morris s-a concluzionat ca, pornind de la faptul ca tigarile sunt un produs letal, unele tari au incercat realizarea unor produse de substitut, dar fara succes. Deci, in cele din urma, consumatorul decide daca o fabrica de tigari poate fi inchisa sau nu. Pana atunci, s-a mai spus, trebuie respectate cu strictete reglementarile in domeniu, ceea ce, in Romania, nu se prea intampla. Ca o curiozitate, pentru ca in multe restaurante sau PUB-uri din Franta fumatul este interzis, oamenii ies in grupuri chiar de cate 20-30 si fumeaza in fata sau pe terasele barurilor, considerand aceasta o forma de… socializare suplimentara. In urma lor trec, periodic, angajatii unor firme recent infiintate, care aduna bani frumosi din stransul chistoacelor.
DUMITRU CONSTANTIN