Consiliul Local Sinaia a luat o hotarare de reorganizare a serviciului de taximetrie din oras. Hotararea a fost adoptata in aprilie, atunci cand mitingurile preelectorale decimasera numarul consilierilor, si prevedea eliberarea unui numar maxim de 76 de autorizatii pentru taximetristi, fixarea unor plafoane pentru tariful pe kilometru (cel mult 2 lei in timpul zilei si cel mult 3 lei in timpul noptii), restrangerea statiilor de taxi la o capacitate de trei locuri si o noua lista a locurilor de asteptare. Cand lista le-a fost adusa la cunostinta, la cinci luni dupa aprobarea hotararii, taximetristilor parca li s-au dezumflat toate cauciucurile de suparare.
Statia Octavian Goga este istorie
Au aflat, printre altele, ca statia cea mai veche din oras, de pe Strada Octavian Goga – statie care apare in zeci de carti postale de epoca, va fi desfiintata, stearsa de pe asfalt de grederele care or sa pregateasca modernizarea intersectiei dintre bulevardele Carol I si Ferdinand. Si n-o sa mai fie pictata la loc.
Primarul Vlad Oprea este neclintit pe pozitie: „Vreau neaparat sa desfiintez statia de pe Octavian Goga, fiindca acolo e o tiganie de nedescris. Vom resistematiza intersectia si nu se va mai putea parca acolo. Ei parcheaza si pe stanga si pe dreapta, nu se respecta nicio regula”.
„Ce legatura are modernizarea intersectiei cu statia noastra!”, se mira Nicolae Preda, sofer care se plimba de 30 de ani cu straini pe locul din dreapta al masinii si fata de care, intr-ale taximetriei, doar statia Octavian Goga era mai veche. „Cand m-am apucat eu de taximetrie, nu exista nicaieri in oras alta statie decat asta. Erau opt taxiuri in toata Sinaia”.

Savopol’s Pub

Soferii banuiesc ca, pe langa recoafarea intersectiei, e si altceva putred la mijloc. La o aruncatura de bat de statia lor, isi deschide portile pub-ul consilierului Radu Savopol, din acelasi partid cu primarul Vlad Oprea. „In fiecare zi, pe la 10-11 dimineata, in fata pub-ului, trag 3-4 masini de-ale prietenilor lui Radu, veniti sa-si bea cafeaua si sa stea la taclale. Ocupa strada, dar nu le zice nimeni nimic. Vor sa ia spatiul statiei noastre si sa i-l dea lui, pentru carciuma”, sustine un taximetrist. Vorbeste doar din varful buzelor si implora sa nu-i apara nicaieri numele fiindca „primarul e razbunator” si n-ar vrea sa ajunga sa faca taximetrie doar in curtea casei.
Nicio pierdere ca taximetristul mim a renuntat la elocinta: Radu Savopol tocmai si-a lasat Lexus-ul alb, una dintre ultimele piese din flota pe patru roti a consilierului, cu o jumatate de portbagaj in drum. Asa cum face de obicei.
„N-o sa mai parcheze nici ei (n.n. – prietenii lui Savopol). N-o sa mai aiba unde. Si pe Radu Savopol o sa-l afecteze resistematizarea asta, fiindca foarte multi taximetristi ii deservesc pub-ul. Dar asta nu e treaba mea”, neaga primarul teoria conspirationista pusa pe tapet de soferi.

Refugiu nou, la Prestarea

Vlad Oprea spune ca, in locul statiei desfiintate, va crea alta, langa complexul Prestarea, unde, de curand, a asfaltat strada. Compensatie nula, in opinia taximetristilor. „In weekend-uri, de la Prestarea, abia o sa putem iesi. Mai mult, de-acolo trebuie s-o luam obligatoriu la dreapta. O sa ni se lungeasca drumul cu o jumatate de kilometru cand o sa coboram pe varianta ca sa mergem in centru”. Sensurile unice, semnele de interzis si liniile continue desenate de cand primarul a inceput sa se joace de-a agentul de circulatie ii obliga pe taximetristi sa-si transporte clientii pe rute uneori de doua ori mai lungi decat distanta fizica dintre doua adrese. De aici, scumpirea curselor si imputinarea clientilor. Si tot de-aici cresterea costurilor – fiindca atunci cand te intorci de la destinatie „gol”, dar regulamentar, pe traseele intortocheate propuse de Primarie, incepe sa te usture buzunarul – explica Nicolae Preda. „Noi, cei care suntem angajati la patron, avem 15 km la liber. Ce circulam peste astia platim. Tot ducandu-ne pe ocolisuri, de jur-imprejurul orasului, pe sensurile astea-unice, ramanem fara cei 15 km de rezerva”, ridica vocea un alt taximetrist.

Nu-i parizer ca taximetria !

Soferilor le-a picat greu si plafonarea preturilor, la 2 lei/km pe timp de zi si la 3 lei/km in timpul noptii. Ce sa mai vorbim despre faptul ca se elibereaza 76 de autorizatii de taximetrie si sunt doar 45 de locuri de asteptare in tot orasul. „Primarul asta nu stie ce-nseamna economie de piata. Traim intr-o tara libera, domnule. Cum sa ne impuna noua tariful cu care sa mergem! Astora de la alimentara le impune cineva cu cat sa vanda parizerul? Nu ne-a consultat nimeni cand s-a luat hotararea asta. Taximetria-i complicata, are multe schepsisuri, nu se pricepe oricine la ea”, zice un sofer din statia Aosta.
„Au avut un reprezentant in Consiliu care a votat hotararea. Pe Gheorghe Dumitrascu. Chiar au fost privilegiati din punctul asta de vedere. Intotdeauna ii informa si le sustinea interesele. Si-acum le-a sustinut interesele. Oricum, nu zice nicaieri in lege ca trebuie sa chemi un reprezentant al ceva, atunci cand iei o hotarare legata de acel ceva. Sedinta a fost publica. Vina lor este ca nu se organizeaza intr-o asociatie cu care sa putem avea un dialog. Le-am promis ca le voi acorda tot sprijinul sa se asocieze intr-o forma juridica”, combate primarul acuzatia ca a luat hotararea pe sest.
„Gheorghe Dumitrascu nu era reprezentantul nostru, domnule! Era un consilier local care, in timpul liber, facea taximetrie. Acum nu mai face. S-a lasat in primavara. Si nu mai e nici consilier local”, raspunde taximetristul din statia Aosta.
Cat priveste diferenta dintre numarul de autorizatii si cel al locurilor de asteptare, primarul a gasit solutia: „Daca sunt mai mult de trei taxiuri intr-o statie, pot sa astepte mai sus, pe strazi, dar nu in statii. Nu putem sa umplem centrul orasului cu taxiuri care sa stea acolo non-stop. De exemplu, pe Strada Aosta, vor putea sa astepte dupa intersectia cu Strada Mihail Cantacuzino”.
„Va spun eu c-or sa ne blocheze rotile si-or sa ne amendeze daca ne prind ca ocupam strazile”, se indoieste un sofer de reteta propusa de primar.
Ionut STANESCU