Mesajele subliminale pot influenta partial alegerile si deciziile individuale, potrivit unui studiu realizat in Franta si publicat in revista de specialitate americana Neuron.
Studiul, realizat de Mathias Pessiglione de la Inserm (Institutul national de cercetare medicala, Franta), in colaborare cu cercetatorii britanici, demonstreaza ca este posibil, gratie unui sistem de recompense, sa conditionezi alegerile unui individ, intr-o oarecare masura.
Studiul a fost realizat cu ajutorul mai multor desene abstracte pe care voluntarii nu le-au perceput niciodata pana atunci constient.
La sfarsitul anilor ’50, publicitarii americani au sustinut ca au inregistrat cresteri ale vanzarilor transmitandu-le telespectatorilor mesaje subliminale, de tipul „mananca popcorn”, insa ulterior au recunoscut ca de fapt nu s-a intamplat nimic. „Nu s-a demonstrat niciodata pana in prezent ca efectele subliminale au o influenta asupra alegerilor si deciziilor voluntare ale subiectilor”, a declarat Mathias Pessiglione.
Totodata, acesta a precizat ca exista un efect, dar nu unul major si ca nu vede ce fel de aplicatii ar putea avea mesajele subliminale in domeniul comercial. „Publicitatea care arata direct produsul este mult mai eficace”, a spus acesta.
In schimb, Pessiglione crede ca mesajele subliminale ar putea aduce lamuriri in cazul unor patologii, precum sindromul Tourette sau maladia Parkinson, in cazul carora unele mecanisme de invatare inconstienta sunt, probabil, afectate.
Studiul a fost realizat pe 20 de britanici, cu varste cuprinse intre 18 si 39 de ani, ei urmand sa aleaga daca apasa sau nu pe un buton aflat in fata lor. Daca nu apasau pe buton, nu castigau nimic. Daca apasau pe buton, puteau sa obtina o recompensa financiara sau sa piarda suma de un euro.
Cercetatorii au utilizat un sistem de recompense si pedepse financiare pentru a le conditiona alegerile. La fiecare incercare, un indiciu ascuns (desen abstract) aparea in fata ochilor voluntarilor pentru o perioada scurta de timp, astfel incat sa nu poata fi perceput constient de subiecti. In realitate, unul dintre indicii subliminali anunta recompensa si celalalt pedeapsa. Dupa o perioada de timp, voluntarii apasau mai mult (semnificativ din punct de vedere statistic), la indiciul ce anunta recompensa decat la cel care anunta pedeapsa.
Pana in prezent, studiile serioase efectuate asupra publicitatii prin mesaje subliminale nu au fost concludente. Dupa cum se stie, creierul uman poate reactiona la anumiti indici ce nu pot fi perceputi in mod constient.
Folosind tehnica rezonantei magnetice nucleare, Mathias Pessiglione si colegii sai au identificat o serie de componente ale circuitului cerebral care opereaza conditionarea subliminala. Activarea straitumului (un ganglion subcortical) permite diferentierea progresiva a indiciilor recompensei de cei ai pedepsei, influentand alegerile subiectilor fara ca acestia sa realizeze acest lucru.