In timp ce partidele cheltuiesc zeci de mii de euro si vor avea nevoie de ceva timp sa socoteasca cat de mari le-au fost spezele in aceasta campanie electorala, candidatii independenti abia daca si-au deschis baierile pungii pentru cateva sute de lei.
Nistor Richea, candidat independent pentru un fotoliu de consilier local in Azuga, n-a aruncat in lupta mai mult de 200 de lei, contravaloarea unor pliante tiparite in ultimele saptamani – pe care le-a distribuit vecinilor si cunostintelor.
„Campania mea este modesta. Partidele au niste atuuri in plus. Au staff-uri de campanie, resurse financiare si oameni mai multi. Chiar daca nu-mi va fi usor, trag nadejde ca voi intra in Consiliu”.
Dupa patru ani de apartenenta la PD-L, Ioan Bosco incearca din postura de independent sa mai obtina un mandat in Consiliul Local Sinaia. Pana acum, n-a cheltuit mai mult de 1.000 de lei in aceasta campanie: 550 de lei pentru niste afise, iar restul banilor pentru organizarea unei intalniri cu profesorii din oras. „La o astfel de intalnire, e bine sa ai pe masa saleuri, fursecuri si cafea. Profesorii sunt formatori de caractere si trebuie intotdeauna sa-i ascultam”. Pentru reusita sa, Bosco are sperante tot cam de 1.000 de lei: „Nu e rau ca in Consiliu sa fie si unu-doi independenti. As vrea si sper sa intru din nou. N-am facut niciun miting, nici n-as avea cum, de unul singur, si nici n-am mers din usa in usa la alegatori. Doar ce m-am intalnit cu oamenii pe strada”.
Nici partidele mici n-au facut risipa de bani. Organizatia PRM Sinaia a cheltuit, pana in acest moment, circa 3.000 de lei, potrivit presedintelui Marius Sinca. „Am platit 500 de euro pentru aparitiile la televizor, vreo 300 de lei pentru niste poze si afise, 1.000 de lei pentru doua aparitii in ziar si 100 de lei pentru realizarea unui CD pe care il punem sa cante cand ne plimbam cu masinile pe strazile orasului”.
In ultimele saptamani, lui Sinca i-a tot zdranganit imnul peremist in cap, fiindca CD-ul, care inunda strazile cu indemnul de a o vota pe candidata PRM la functia de primar, Adriana Barbuceanu, in alternanta cu versurile cantecului „Vointa neamului”, nu razbate printr-o portavoce exterioara, ci direct de la difuzoarele Daciei sale Logan. „N-am vrut sa mai cheltuiesc bani si pe o portavoce. Am un sistem audio foarte bun la masina. Daca dau sonorul tare, se-aude foarte bine in exterior”, se lauda peremistul. Cu litania nationalista nu colinda orasul doar presedintele PRM Sinaia, ci si un alt coleg de-al sau, proprietarul unei Dacii preistorice „de prin 1970”. In ciuda acestui efort, Sinca tot nu poate spune ce efect starneste publicitatea Romaniei Mari asupra alegatorilor: „Sincer sa fiu, nu-mi dau seama cum se misca electoratul”.
Campion al austeritatii este un fost consilier liberal din Azuga, Adrian Dedu. Desi candideaza atat pentru un loc in Consiliul Local cat si pentru fotoliul de primar, independentul Dedu n-a cheltuit niciun leu in aceasta campanie electorala: „Pliantele le-am facut, impreuna cu sotia, in programul Excel si le-am trimis la niste prieteni din Pitesti, care ni le-au tiparit gratis. La fel am procedat si cu afisele. In rest, am mers pe jos prin oras si am stat de vorba cu oamenii”. Dedu viseaza la functia de primar tot la fel de mult cat viseaza la gloria intrarii in Guiness Book: „Daca as iesi primar, as intra in istoria Azugii ca fiind primul candidat care a castigat alegerile fara sa fi cheltuit niciun ban”.
Ionut STANESCU