In urma articolului „Telegondola din Sinaia – fabrica de impachetat aer”, aparut joi, 7 februarie, reportaj in care erau descrise neajunsurile microbuzelor de transport calatori recent achizitionate de Primaria Sinaia si lipsa de clienti cu care se confrunta telegondola – active exploatate de societatea publica Transport Urban Sinaia (TUS) – primarul Vlad Oprea a avut de facut cateva precizari.
„La infiintarea TUS, am plecat de la premisa ca un serviciu public nu trebuie neaparat sa fie eficient, ci trebuie sa asigure calitatea. Pana acum, in Sinaia, transportul de calatori se facea in mod haotic. Erau tot felul de intreprinzatori privati, soferii fiind extrem de indisciplinati. Veneau la anumite ore, plecau din statii cand voiau si evitau sa-i ia pe cei care aveau dreptul la calatorii gratuite. Din acest motiv, am hotarat sa punem capat acestei situatii. In momentul de fata, serviciul este in curs de organizare. In cateva luni, o sa functioneze foarte bine”. Referitor la faptul ca microbuzele TUS sunt vehicule destinate transportului de marfa convertite in vehicule de transport calatori, primarul a declarat urmatoarele:
„Microbuzele au fost obtinute in urma unei licitatii la care am cerut foarte clar autobuze de transport persoane, licentiate si aprobate de Registrul Auto Roman. La licitatie au participat reprezentantii mai multor firme, Ford castigand deoarece a avut cea mai buna oferta, cu mult mai buna decat cea cu care s-au prezentat celelalte firme, printre care si Iveco. Microbuzele ne-au fost aduse direct de la reprezentanta, sunt autorizate de RAR si nu avem stiinta de o anume modificare a caroseriei. Inainte de organizarea licitatiei, cineva chiar ne propusese sa achizitionam microbuze de marfa si sa le carosam undeva, la Bacau. Nici n-am vrut sa aud de acest lucru, considerand ca trebuie sa achizitionam masini de calitate, fara sa ne-apucam noi sa le modificam. Interesandu-ma ulterior, insa, am aflat ca majoritatea microbuzelor care transporta calatori la noi in tara sunt, la origine, microbuze de marfa. Din cate se pare, firmele importatoare folosesc aceasta strategie pentru a evita plata unor taxe”. De altfel, pe spatele microbuzelor, pot fi vazute insemnele societatii Betaco Caroseria, firma specializata in carosari. Contactat telefonic, un reprezentant al acestei societati ne-a confirmat faptul ca principala activitate a Betaco Caroseria este transformarea microbuzelor de marfa in microbuze de persoane.
Cat priveste inaltimea prea mare a puntii masinilor, primarul recunoaste ca acest lucru i-a fost semnalat de mai multe persoane varstnice din oras. „Cativa pensionari din cartierul Furnica mi-au transmis faptul ca microbuzele au podeaua inalta si ca se urca foarte greu in ele. Probabil ca, spre cartierul Furnica, vom decide sa circule un autobuz, acesta avand scara mai joasa”.
Referitor la incasarile obtinute de telegondola, primarul il contrazice pe directorul TUS, Dan Motoc, si spune ca „in afara de incasarile din zilele proaste, firesti pentru orice instalatie de transport pe cablu, telegondola are incasari de cateva zeci de milioane pe zi. Pana acum, avem incasari de peste 2 miliarde de lei vechi”. Motoc declarase ca incasarile telegondolei au fost de doar 1 miliard de lei vechi.
„Inainte de achizitionarea telegondolei, am avut un studiu de fezabilitate, votat la sfarsitul anului 2004. Era un studiu realizat conform legii. N-am inventat noi modelul acesta de a face studii. E facut de o firma specializata. Nu spunea ce incasari vor fi realizate, se referea la cresterea numarului de turisti pe care aceasta investitie o sa-i atraga. Telegondola nu este o afacere care trebuie luata separat, este o afacere integrata intr-un circuit de dezvoltare si atragere a turistilor spre Sinaia”.
Ionut STANESCU