Reforma in Justitie a considerat ca prioritara introducerea Legii medierii. Astfel, in conformitate cu Legea 192/2006, in Romania au fost reglementate atat medierea, cat si profesia de mediator. Pe hartie. Practic, la doi ani de la adoptare, inca se cauta solutii pentru a fi pusa in practica.
Ce presupune
Solutionarea conflictelor pe cale amiabila se refera la aplanarea litigiilor care fac obiectul instantelor de judecata. In principiu, medierea presupune a se ajunge, de catre doua parti, la o intelegere, prin intermediul unui mediator, avand un rol benefic pentru judecatorii, tribunale sau curti de apel, in sensul degrevarii de procese. Ajungerea la un consens pe calea dialogului are ca precedent practica din SUA si alte state membre UE, unde ponderea cauzelor solutionate depaseste 50 la suta. Desigur, rolul si rostul avocatului sunt aproape aceleasi ca si in cazul unui litigiu dedus in fata instantei de judecata, numai ca rezolvarea divergentelor presupune rapiditate si costuri mai reduse. Nu pot face obiectul medierii conflictele de munca.
Impedimente
Daca, peste Ocean, procedura medierii se aplica, in mod clar, cu succes (peste 90 la suta dintre cazurile avute de catre firmele de top au fost rezolvate), la noi, procesul este greoi si se pare ca legea a fost promulgata doar pentru a da frumos pe hartie.
Dorindu-se ca o alternativa la justitia clasica, pentru unii dintre magistrati pare curioasa implicarea Ministerului Justitiei („Membrii Consiliului de Mediere sunt validati de catre ministrul Justitiei – art. 17 din Lege), ceea ce ar parea o imixtiune intr-un sistem juridic care se vrea a fi independent de cel clasic.

Perspective

Deocamdata, in Prahova – ca de altfel in toate judetele din tara- exista un numar de aproximativ 10-15 judecatori care pot indeplini rolul de mediator. Pe de alta parte, insa, dupa cum ne-au declarat surse din mediul legislativ, „ca si in alte initiative cu privire la reforma in justitie, totul a ramas in stadiul de a fi fost doar asternut pe hartie. Daca in avocatura exista, totusi, scuza ca infiintarea barourilor independente pentru persoane lipsite de posibilitati financiare se afla in stadiul de proiect, in cazul medierii, actul normativ a fost promulgat in urma cu doi ani. Practic,insa, nu a fost solutionata nicio cauza prin aceasta noua modalitate”.
De asemenea, inexistenta, la nivelul institutiilor juridice de invatamant superior a unei preocupari pentru formarea a ceea ce se numeste „mediator”, perspectiva ca in acest an sa functioneze Institutia Medierii este privita, atat de catre magistrati, cat si de catre justitiabili, cu rezerve.
(F.T.)