• considera comisarul sef Costin Tatuc, sef Serviciu Politie Rutiera din cadrul IPJ Prahova
– Ce ingrijoreaza cel mai mult, la ora actuala, politia rutiera ?
-Faptul ca, raportandu-ne la anul 2006, in 2007 numarul de accidente care au avut consecinte grave a crescut cu 5,2%. Depasirea neregulamentara si, implicit, patrunderea pe contrasens, adormirea la volan sau teribilismul conducatorilor auto pot fi incadrate la capitolul cauze. Este drept, parcul auto al judetului a crescut cu peste 9% si, dupa toate prognozele, vom avea, si in cursul acestui an, mai multe masini inmatriculate. Reteaua rutiera a judetului, in schimb, nu a beneficiat de o dezvoltare si o modernizare corespunzatoare. Ca urmare, traficul se desfasoara nu neaparat rau, dar greu, lucru care ne ingreuneaza noua munca. Se produc aglomeratii si, automat, acest lucru presupune interventia agentilor de circulatie. Or, rolul si rostul acestora nu sunt tocmai acela de a dirija, ci de a desfasura actiuni tematice. In acest context, din pacate, s-a pus accent, cu predilectie, pe cel dintai aspect, fiindca situatia a cerut-o. Au fost cazuri in care angajatii serviciului au lucrat peste program sau au fost dislocate efective dintr-un punct cu o circulatie mai putin ingreunata, pentru a fluidiza intersectiile.
– Se poate vorbi despre o criza de efectiv ?
– Poate parea paradoxal, dar raspunsul este afirmativ. Nu de putine ori, la posturile tv se aud stiri de genul „Politia a suplimentat, de sarbatori, numarul agentilor de circu-latie”. Nu, politia nu a suplimentat, fiindca nu avem personal pe care sa-l tinem intr-un sertar si sa-l scoatem de sarbatori. In schimb, s-a prelungit programul de lucru sau, cum spuneam, au fost concentrate fortele in zonele cu probleme.
– Revenind la cauzele acci-dentelor cu consecinte grave…
– Este bine a se intelege ca educatia in ceea ce-i priveste pe unii conducatori auto lasa de dorit. Exemplul cel mai elocvent este circulatia pe DN1. Din totalul cresterilor pe care le-am inregistrat la capitolul accidentelor cu consecinte grave, 70% s-au produs pe acest traseu. Portiunea cu cea mai mare rata a accidentelor este situata pe tronsonul Km 6 – Campina. Este un sector de drum in aliniament, cu doua benzi pe sens. Partea carosabila este destul de buna, apare tentatia vitezei si, implicit, se produc accidentele. Inchipuiti-va ce se intampla la o ciocnire frontala, vehiculul avand 100 de kilometri pe ora. Noi am luat masurile care se impuneau, dar nu putem elimina in totalitate riscul. Revin la ceea ce se numeste educatie; sunt multi conducatori auto care au detectoare de radar. Incetinesc viteza in zonele unde este postat radarul, iar odata trecuti de acesta, recupereaza timpul pierdut… Am fost nevoiti, nu de putine ori, sa amplasam, in cascada, chiar si doua-trei astfel de aparate. Ce credeti ca s-a intamplat ? Intre doua radare, soferul roman marea viteza ! Concluzia ? Nu se gandeste in perspectiva, ci se urmareste un interes imediat. Anume, acela de a nu plati amenda, de a nu i se retine permisul. Perspectiva riscului ca poate curma nu doar viata lui, dar si pe ce a altora, este doar… perspectiva neglijata.
– Ce masuri se preconizeaza a fi luate pentru portiunea din zona Comarnic si Campina, cunoscuta ca un traseu pe care se inregistreaza nu numai aglomerari in trafic, ci si accidente ?
– Conducerea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a initiat un program prin care se va incepe montarea separatoarelor de benzi. Primul tronson care va beneficia este cel pe care l-ati precizat, Campina – Comarnic. Sunt premisele unei colaborari, iar noi speram ca acest lucru sa fie pus in practica cat mai rapid.
– Credeti ca obtinerea permisului auto se face mai usor in ziua de azi ?
– Vorbeam despre teribilism in trafic. Mai trebuie adaugata si starea de nervozitate, caracteristica soferului roman. Parerea mea este ca testarea psihologica ar putea constitui o triere a celor care isi iau permisul auto. Cei mai in varsta isi aduc aminte ca, prin anii 60-70, desi gradul de ocupare a soselelor sau performantele masinilor de-atunci erau mai mici, tot se facea un test psihologic temeinic. Acum, cred eu, la acest capitol – testare psihologica – ar trebui schimbat ceva, in sensul verificarii mai riguroase. In afara de aceasta, nu trebuie neglijata mentalitatea. Noi, politistii, facem eforturi de a ne euroconformiza. Unii dintre conducatorii auto, in schimb, mai greu. Ceea ce dorim noi este acel feed-back intre agentul de politie si sofer. O colaborare, daca nu-i pretentios termenul. Aici apare si un alt paradox; cei care conduc nervos in Romania, odata iesiti peste granita, nu mai dau dovada de nervozitate, teribilism, fiindca isi dau seama ca vor fi imediat taxati.
– Exista participanti in trafic care nu cunosc legislatia rutiera?
– Poate nu va vine sa credeti, dar am intalnit. Se modifica, periodic, ceva, dar nu se citeste, ci se asculta la televizor, se ia cunostinta despre anumite lucruri de la rude sau prieteni. Asa ca, nu mai surprinde faptul ca sunt persoane care nu stiu ca s-au schimbat unele lucruri. In sensul giratoriu de exemplu, mai intalnesti soferi care te invita sa treci, in timp ce legislatia prevede clar ca el are prioritate…
– Dupa Capitala, Prahova este judetul cu cel mai ridicat trafic ?
– Cu siguranta. Atat ca valori de trafic permanente, cat si sezoniere, suntem pe primul loc. Sigur, in sezonul de vara, poate sa fim depasiti de Constanta. Dar, per total, suntem judetul cu cel mai ridicat grad de trafic. Prahova este placa turnanta a tot ceea ce presupune trasee rutiere in Romania.
– In schimb, reteaua stradala?
– Aici este loc de mai bine. Personal, sunt optimist si sper ca, in cel mai scurt timp, daca nu se vor construi alte drumuri, macar sa fie modernizate cele de-acum. Suntem un judet industrializat si nu cred ca ne vom permite sa ramanem in urma cu ceea ce se numeste reabilitare sau modernizare. Altfel, vom sta cam mult la intersectii si nu vom mai ajunge la destinatie….
Fl.TANASESCU