Care este timpul in care pot ajunge pompierii la sediul Petrom, daca acesta ia foc ? Cum este stins incendiul daca a izbucnit la etajul opt de la „Gioconda” ? Cum se face deplasarea autospecialelor pe strazile din Ploiesti sau pe cele din judet ? Sau, de ce nu, si o astfel de intrebare: cum se acorda primul ajutor cailor cazuti prin canale sau pisicilor care miorlaie dupa ajutor cocotate intr-un copac ?
Pentru a afla raspunsurile acestor intrebari, interlocutor ne-a fost lt.col. Ioan Onofrei (in foto), sef centru operational in cadrul Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta (ISU) Prahova.
Si s-a inceput cu ultima intrebare: salvarea dobitoacelor. Nu de alta, dar, de cand fosta Protectie Civila a fost „inghitita” de catre ISU, ultima mai face cate-o derogare de la obiectul principal de activitate – lupta cu flacarile – devenind, astfel, un fel de moasa comunala. Cu privire la ultimul aspect, interlocutorul nostru ne-a precizat: „In astfel de cazuri, practic, improvizam. Nu avem oameni specializati care sa stie reactia unui cal, nu avem nici cu ce interveni. Apelurile la 112, in astfel de situatii, sunt deviate catre noi, si ne deplasam, fiindca, daca intra in atributiile noastre , ce sa facem ? Intervenim…” Iar un caz hilar a fost solicitarea de a prinde un roi de albine. „Pana la urma, am apelat la Directia Sanitar Veterinara, fiindca, va dati seama, habar nu aveam noi cum sa lucram cu albinele.”
Cat priveste inaltimea pana la care se pot ridica pompierii – la propriu – acesta este de 26-27 de metri. „Avem autospeciale dotate cu scari manuale si autoscari. In functie de spatiul care este in preajma unei cladiri, putem stabili si unghiul optim pentru ca aceasta sa ajunga cat mai sus. Iar de-acolo, pe casa scarii, sau pe scara de incendiu”. Apoi, cu furtunul, prin care, din cauza serpuirii, scade presiunea. Astfel, se pierde vremea, oamenii obosesc, iar flacarile nu iau nicicum repaus.
Nu-i vorba, nici de uzura fizica sau morala nu se poate face abstractie. „Noi avem autospeciale care nu prind mai mult de 50-60 de kilometri pe ora. Punem girofarul in functiune, dar pare hilar ca, dupa ce autoturismele au tras pe dreapta, sa te trezesti ca, peste putin timp, esti din nou depasit de catre aceleasi masini.
Ideal, optim si de stricta necesitate pentru Inspectorat ar fi sa aiba autospeciale cu scari in dotare, care pot ajunge pana la inaltimea de 46 de metri. „S-au facut demersuri in acest sens si este foarte probabil ca, la anul, sa avem si noi in dotare astfel de autospeciale. De altfel, doar noi, romanii si albanezii suntem , la ora actuala, singurii care nu avem astfel de utilaje. Iar daca ar fi si cu nacela, ar fi nemaipomenit.” Ar mai fi fost o natie, Grecia, care putea sa intre in randul tarilor care nu beneficiaza de asa ceva, dar, noroc cu Olimpiada gazduita in Atena, acum trei ani, cand au fost achizitionate 100 astfel de scari.
Ce inseamna autoscara cu nacela ? Se poate vedea la doua dintre societatile comerciale din oras. Tehnologia acestora asigura urcarea pompierilor, cu aparatura cu tot, pana la inaltimea de 46 de metri. Asigura o mai prompta interventie si, se subintelege, grad de autonomie ridicat pentru pompieri. Nu-i vorba, in cazuri extreme, cele doua autoscari cu nacela au fost imprumutate de catre respectivele societati Inspectoratului, dar una este sa o ai in dotare si alta sa stai sa suni la conducerea acestora, dupa ce, in prealabil, primesti apelul pe 112.
Dar, sa fim optimisti…. O fi ea, urmatoarea Olimpiada, din 2008, prin Asia (Beijing), dar poate primeste si Romania, inaintea Albaniei, niste scari pe care sa ajunga pompierii la performanta in ceea ce priveste inaltimea, nu recordmani la salvarea pisicilor…
Fl.TANASESCU

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentEUROPAREREA MEA
Articolul următorEUROPAREREA MEA