Nu este o noutate pentru nimeni faptul ca impunerea meditatiilor este cel mai frecvent… favor pe care profesorii il cer elevilor. Una dintre cele mai cunoscute situatii este cea prin care dascalii noteaza elevii foarte slab la clasa pentru a-i determina sa vina la ore suplimentare acasa, evident pe bani. Scenariul este aplicat – din plin – si in scolile prahovene. Nu este vorba doar despre o simpla situatie, ci despre un fenomen care se acutizeaza in majoritatea unitatilor de invatamant. 30 de elevi de la Colegiul National „Spiru Haret” din Ploiesti se plang de faptul ca, de la inceputul actualului an scolar si pana in prezent, nu au reusit sa obtina note de promovare la disciplina informatica. Profesoara – care le este si diriginta – i-a notat, la toate evaluarile facute, numai cu 2, 3 si respectiv 4, niciunul dintre elevi nereusind, astfel, sa obtina note de promovare. „Te asculta o data, iti da un doi, un trei. Pe urma, iar te asculta, si iar iei nota mica. Dupa care te intrebi de ce te asculta numai pe tine. Mergi si o intrebi si pe profesoara, iar ea te cheama la meditatii”, ne-a declarat I.D., elev in clasa a IX-a la colegiul mai sus amintit. Principalul motiv pentru care s-a extins acest fenomen al meditatiilor este legat de faptul ca, finalul clasei a VIII-a, precum si bacalaureatul sunt extrem de solicitante pentru elevi, iar notele obtinute sunt, nu in putine cazuri, decisive pentru intrarea intr-un liceu bun sau la facultatea dorita. Fenomenul nu este contestat nici macar de profesori. Acestia se impart in doua categorii:cei care recunosc amploarea fenomenului si cei care o neaga. „Sa nu ne ascundem dupa deget, toti incercam sa ne marim veniturile cumva, iar ceea ce stim este sa predam”, transeaza lucrurile un profesor de matematica, surprinzand discutia noastra cu elevii. „Cand lucrurile stau asa, e clar ca profesorul este vinovat. Eu nu vreau sa acuz, urmeaza sa port un dialog atat cu doamna profesoara de informatica, cat si cu elevii. M-ar ajuta foarte mult ca parintii sa vina sa faca sesizari cu privire la aceasta problema. Ne este foarte greu sa gasim solutii, daca nu suntem ajutati atat de parinti, cat si de elevi”, ne-a declarat Petre Petrisor, director adjunct la Colegiul “Spiru Haret” Ploiesti in legatura cu cazul concret la care ne-am referit. Pe de alta parte, parintilor si elevilor le este teama sa vina sa stea de vorba cu reprezentanti din conducerea institutiei, pentru ca mai apoi sa nu se rasfranga tot asupra acelora din urma. In aceasta privinta, domnul director Mihai Sandu, de la institutia de invatamant in discutie, ne-a relatat: „Nu contest problema, sunt de acord ca orice am face nu putem atinge cotele perfectiunii, insa, asta nu inseamna ca pot tolera lucruri de acest gen in cadrul acestei institutii. E de datoria oricarui profesor sa isi directioneze atentia catre toti elevii, iar daca este vorba despre un nivel slab de pregatire al elevilor, atunci vina este implicit, tot a profesorului. Sunt deschis la dialog cu toata lumea, nu am nevoie neaparat de sesizari scrise din partea parintilor, pot doar sa vina sa stam de vorba. Inainte de toate sunt si eu om, si in acelasi timp si parinte, si am puterea sa recunosc si sa sanctionez ca atare oamenii care ne fac de ras institutia”. Am incercat sa stam de vorba cu doamna profesoara de informatica vizata, insa, dupa ce aceasta ne-a asigurat ca ne vom intalni sa discutam asupra subiectului care o interesa direct, ulterior si-a inchis telefonul. Reprezentantii Inspectoratului Judetean Scolar ne-au declarat ca nu au cunostinte despre aceasta situatie, insa faptul ca si in scolile prahovene este prac-ticata „metoda” unei anume determinari a pregatirii, in particular, cu profesorii de la clasa, nu le este deloc necunoscut.
Catalina STROE