• spune Daniel Vasilescu, presedintele Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc
La sfarsitul saptamanii trecute, cativa membri ai Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc (FPTR) au facut o scurta vizita in statiunea Busteni. Acestia au fost insotiti de reprezentantii multor agentii de turism din Bucuresti – axate pe vanzarea de servicii turistice in statiunile montane din tara. Scopul vizitei: cunoasterea catorva pensiuni recent date in folosinta la Busteni. Potrivit presedintelui FPTR, Daniel Vasilescu, Valea Prahovei este cea mai de interes zona a turismului montan din Romania.
– Domnule presedinte, ce poate face FPTR pentru zona Vaii Prahovei?
– Noi ne ocupam, in primul rand, de promovare. Ideea de a promova turismul si de a promova hotelurile este foarte importanta, deoarece orice produs nou, asa cum stie toata lumea, nu se poate vinde singur. El trebuie sprijinit. Desigur, in spatele aceste promovari trebuie sa ai intotdeauna un produs bun si servicii de calitate. Eu spun ca, in ultima vreme, in turismul romanesc au aparut foarte multe unitati care fac un turism de calitate. Contrar celor care inca ne mai blameaza.
– Principala nota de blam este legata de tarife.
– In general, cei care spun ca tarifele sunt mari se refera la turismul de pe Litoral. In turismul montan, cel balnear sau in agro-turism, tarifele nu sunt atat de mari incat sa alunge clientii. Sa luam un exemplu: toate locurile din hoteluri si pensiuni pentru Sarbatorile de Iarna, Craciun si Revelion sunt deja vandute. Lumea spune ca preturile sunt mari, dar noi nu mai avem locuri libere.
– Cererea e mai mare decat oferta.
– Cererea inca este mai mare decat oferta.
– Trebuie sa asteptam inmultirea numarului de hoteluri si de pensiuni ca sa vedem preturile scazand?
– Daca oferta va creste, in mod categoric, si tarifele se vor reaseza.
– Multi clienti se plang de faptul ca numarul de stele sau de margarete pe care le vad pe frontispiciul unei unitati de cazare nu concorda, intotdeauna, cu serviciile de care au parte la respectivul hotel sau pensiune.
– Nu este adevarat! A fost o perioada, de inceput, in care nivelul serviciilor si felul in care unitatile se prezentau nu corespundeau, in toate cazurile, cu numarul de stele sau de margarete la care acele unitati erau cotate. Incet-incet, lucrurile s-au reglat, astfel incat, dupa mine, astazi, exista o concordanta intre numarul de stele sau de margarete, calitatea serviciilor si tarifele percepute. Desigur, si piata este cea care regleaza, in final, aceste raporturi.
– Cum pot fi sanctionati cei care ofera servicii de o calitate inferioara categoriei la care sunt clasati?
– In primul rand, prin reclamatiile pe care clientii le pot face la OPC si masurile pe care aceasta institutie le ia. In al doilea rand, prin controalele pe care le fac organele Ministerului Turismului, care pot fi, si ele, determinate de sesizarile venite din partea clientilor. Oamenii au posibilitatea sa apeleze Directia de control din cadrul Autoritatii Nationale de Turism unde pot reclama eventualele cazuri in care s-au simtit inselati de hotelieri.
– Ne puteti spune cate unitati au fost sanctionate, in ultimul an, pe aceste cai?
– Vreau sa va spun ca, in 2007, in timpul sezonului estival, pe Litoral, aproximativ 25 la suta dintre unitatile de cazare au fost sanctionate. Din diverse motive. Cat despre sanctiunile aplicate hotelierilor din zonele alpine, noi abia acum intram in plin sezon montan.
– Care este adaosul comercial mediu practicat de hotelierii din statiunile de munte?
– Agentiile de turism au, in general, un comision care nu depaseste 15 la suta. In ceea ce priveste hotelierii, nici ei nu reusesc sa-si asigure o cota de profit mai mare de 12 – 15 la suta. Or, ca sa ajunga la o rata de profitabilitate de acest nivel, trebuie sa-si stabileasca preturile in functie de costuri. Si trebuie sa recunoastem ca, in Romania, costurile de functionare a unui hotel, plecand de la costurile utilitatilor este foarte mare. Mai mult decat atat, la noi in tara exista 96 de taxe pe care un agent economic trebuie sa le plateasca. Toate acestea se regasesc in tariful perceput in final.
Ionut STANESCU














