Pod aerian intre Bintinti si Banesti

Joi, 13 septembrie, la Monumentul ridicat pe locul unde, cu 94 de ani in urma, se prabuseau aripile curajului, tenacitatii si inventivitatii lui Aurel Vlaicu, iubitori ai zborului si ai avioanelor au participat la comemorarea disparitiei primului aviator roman. „Pentru ca, in ultimii ani, a cam fost neglijata aceasta zi tragica pentru aviatia romaneasca – aviatia militara sarbatorindu-si ziua pe 20 iulie – am recurs noi la organizarea unei festivitati in memoria marelui Vlaicu – ne-a declarat Gheorghe Coman, presedintele Fundatiei Eurospatiale Romane si al Asociatiei Romane pentru Propaganda Aviatiei „Aurel Vlaicu” Campina. Acest ceremonial – si religios si militar, oficiat de un sobor de preoti si cu participarea unei garzi de onoare de la Unitatea de Jandarmi din Campina – beneficiaza, iata, de participarea oficialitatilor din Campina si Banesti, din Statul Major al Aviatiei Militare si a unor reprezentanti ai organizatiei cu profil aeronautic din Pucioasa (Dambovita). Dar cea mai semnificativa participare cred ca este cea a oficialilor din Bintintii Hunedoarei – locul de nastere al lui Aurel Vlaicu – si a formatiilor de avioane si elicoptere ale Aeroclubului Roman si ale Aviatiei Militare care au incantat privirile participantilor”.
In cadrul ceremoniei de la Monumentul lui Vlaicu de langa Banesti s-au depus coroane si jerbe de flori, s-au facut demonstratii cu aeromodele, s-au depanat amintiri intre cei care, activand „o viata” in slujba pasarilor de metal, au, inca, nostalgia zborului. Elena Bulgaru, de exemplu – ploiesteanca din… Tecuciul moldav – prima femeie din Romania care a zburat cu un elicopter R 316 Alouette, ne-a mentionat cu precizie ca, intre anii 1950 si 1981, a efectuat exact 10.000 de ore de zbor si ca, apoi, a ramas aproape de meseria indragita, devenind instructor si asigurand pregatirea a 150 de elevi.
La Monumentul lui Vlaicu a fost, asadar, o retraire „la sol” a emotiilor si a satisfactiilor pe care „zburatorii” le-au avut in cariera profesionala, marcand, totodata, prima tentativa de zbor peste Carpati a unui roman cutezator – inginerul Aurel Vlaicu, proiectant, constructor si pilot in acelasi timp, ale carui aripi s-au frant la 13 septembrie 1913 !
Leon CHIRILA