Este stiut deja ca pe soselele din Romania – iar DN1 se afla, potrivit unor statistici, chiar pe primul loc – se moare de – atentie!- 40 de ori mai mult decat pe cele europene si ca, la fiecare trei accidente, isi pierde viata cel putin un om. Din pacate, deznodamantul tragic al unora dintre nedoritele evenimente rutiere este accentuat si de un lung sir de disfunctionalitati legate de dotarea si capacitatea de interventie ale unor institutii abilitate sa actioneze in situatii de urgenta, si de balbaiala, la fata locului, a unor angajati ai acestora si, nu in ultimul rand, de nemernicia unor semeni care n-au parca, nici macar in fata nenorocirii, niciun Dumnezeu. Exista parerea ca, in aceste conditii, sunt oameni care au murit cu zile si, din pacate, o asemenea opinie este legata, intr-un fel, si de un grav accident petrecut, in urma cu trei zile, pe DN1, in apropiere de Campina. Un om si-a pierdut atunci viata, iar alti trei au fost raniti.Opinia publica a vazut, prin imaginile socante transmise de la fata locului, in timp ce ranitii se zbateau intre viata si moarte, ambulante sosite fara medici, politisti grabindu-se sa scrie procese-verbale in loc sa degajeze zona de masini oprite si curiosi, in timp ce un elicopter SMURD se invartea prin aer fiindca nu avea loc sa aterizeze. Ministrul Eugen Nicolaescu nu a intarziat sa anunte ca va dispune verificari, in ceea ce priveste interventia echipajului ambulantei, desi, poate, la fel de grabit ar fi trebuit sa se dovedeasca, mai intai,in aplicarea programului de dotare a serviciilor de ambulanta – inclusiv a celui din Prahova- la care a facut referire nu o data. In verificarile despre care a vorbit va afla – desi ar fi trebuit sa le stie pana acum! – date de-a dreptul cutremuratoare.
• 100 din 107 salvari – moarte
Din pacate, a fost nevoie ca inca un om sa-si piarda viata ca sa revina in actualitate situatia inacceptabila in care este obligat sa functioneze Serviciul de Ambulanta Prahova, intr-un judet traversat de „ucigasul” DN1 si cu o incidenta mai mult decat crescuta a accidentelor de circulatie grave. Cifrele seci, pe care ni le-a prezentat medicul Daniel Nicolae-director al Serviciului de Ambulanta Prahova – vorbesc de la sine: din cele 107 ambulante rulate 100 ar trebui, de fapt, scoase din circuit, fiindca nu mai corespund sub aspect tehnic iar reparatia si intretinerea lor costa foarte mult. Mai mult decat atat, numai 4 ambulante – de tip „C” – sunt dotate la nivel de performanta si alte 19 (tip „B”) beneficiaza de inzestrarea tehnico-medicala corespunzatoare. Daca promisele 5 ambulante din prima categorie si 39 din cel de-al doilea tip ar fi ajuns in judet, cu siguranta alta ar fi fost situatia. E bine ca macar acum sa afle domnul ministru acest lucru si sa ia masuri de urgenta. Ne intoarcem insa la tragicul accident la care ne referim. In baza apelului intregistrat, duminica, 19 august, la ora 10,31, la substatia de Salvare Campina, doua ambulante au ajuns, in noua minute, la locul accidentului – in zona Nistoresti. Din pacate, este adevarat ca din echipajele medicale nu au facut parte si medici. Iar explicatia este una pe care, de asemenea trebuie sa o stie domnul ministru, fiindca respecta un ordin emis chiar de ministerul pe care il reprezinta. La substatia amintita nu exista incadrati decat doi medici, ca urmare, prezenta lor in activitate nu poate fi continua. Un astfel de nefericit moment a fost exact in ziua accidentului. Totusi, stiindu-se care este situatia, a fost directionat spre locul accidentului si un echipaj cu medic, de la sediul central,din Ploiesti, al Serviciului de Ambulanta, care evident, data fiind distanta pana la Nistoresti, nu a putut fi prezent din prima clipa a operatiunilor de salvare, care au fost derulate insa de cadrele medicale sosite de la Campina. Si interventia echipei de descarcerare- venita de la Grupul de Pompieri din Campina – a durat, fiind ingreunata de gradul ridicat de avarie al masinii si de modul dificil de prindere a pasagerilor. Iar aterizarea elicopterului SMURD nu s-a putut face in cele mai bune conditii, desi pana la venirea sa martori oculari sustin ca politistii prezenti ar fi trebuit sa degajeze zona de autovehicule si de gura-casca. Sunt, de asemenea, pareri conform carora, pe baza pregatirii pe care o primesc la scoala militara, ar fi trebuit sa incerce sa acorde victimelor un minim prim-ajutor pana la sosirea ambulantelor si abia pe urma sa se ocupe de completarea proceselor verbale.
• Ce fel de natie suntem ?!
Deznodamantul tragic nu mai poate fi schimbat: un om a murit.
Raman, insa, la fel de dureroase, realitatile pe care le-am prezentat mai sus si in legatura cu care toti cei abilitati trebuie sa ia masuri urgente. Si pe deasupra o alta care te indeamna sa te intrebi: „Pana la urma, ce fel de natie suntem ?!”. Sa ne explicam: dintre cei aflati la locul accidentului a existat cel putin un om – daca i se poate spune om! – care a furat, de la cadrele medicale care, cu ce aveau, cu ce nu aveau, incercau sa salveze vieti, un stetoscop, un tensiometru si materiale sanitare.
Ce ar mai fi de adaugat ?!
Luiza Radulescu Pintilie
• Politia pretinde ca nu are nicio vina
In opinia comisarului sef Stefan Crivat – sef Birou Siguranta Circulatiei in Mediul Urban din cadrul Inspectoratului Judetean de Politie Prahova, politia a urmat procedurile care se impun in astfel de situatii. „S-a primit un apel la 112, iar un echipaj, aflat la 15 kilometri distanta, a sosit primul la locul accidentului. Erau multi curiosi, intr-adevar, dar acest lucru nu a impiedicat interventia Ambulantei si a Serviciului de descarcerare”. In ceea ce priveste faptul ca politistii s-ar fi ocupat cu luarea de notite, in loc sa acorde un prim-ajutor victimelor, interlocutorul nostru ne-a precizat: „Deja, unele dintre persoanele care erau acolo incepusera sa traga de raniti, pentru a-i scoate din autoturism. Lucru care nu este normal. Medicii si lucratorii de la serviciul de descarcerare trebuie sa intervina primii. Politistii nu luau notite, cum gresit se interpreteaza, ci declaratii de la toti martorii oculari”.
De prezenta elicopterului la locul accidentului „nu se stia si nu stim cine l-a solicitat. Faptul ca nu a aterizat imediat nu a fost cauzat de prezenta persoanelor straine, ci fiindca era necesar sa gaseasca un punct de aterizare, pentru a ramane in echilibru. Repet, acestuia nu i-a fost impiedicata interventia de prezenta persoanelor straine sau a masinilor aflate in zona. Personal, am mai asistat la interventii de acest gen si cunosc faptul ca se «tatoneaza», in prealabil, terenul pentru coborare. Concluzionand, reprezentantii politiei nu au intarziat, sub nicio forma, primul ajutor care trebuia dat victimelor”.
Florin TANASESCU