Consilierii locali din Azuga ar putea intra in campania datului cu subsemnatul la Parchet

Surse din justitie sustin ca, in momentul de fata, Parchetul de pe langa Tribunalul Prahova investigheaza o serie de cazuri in care Consiliul Local Azuga a concesionat si a vandut terenuri fara a organiza licitatii publice. Se pare ca, la data adoptarii acestor hotarari, Consiliul Local Azuga a luat in discutie un fals drept de preemptiune pe care concesionarii sau cumparatorii terenurilor l-ar fi avut, prin prisma faptului ca detineau alte concesiuni sau proprietati – limitrofe acestor terenuri.
Potrivit acelorasi surse, consilierii locali din Azuga ar mai fi vandut fara licitatie terenuri care anterior fusesera date in concesiune pentru construirea de locuinte. In acest caz, Consiliul Local a acordat concesionarilor un drept de preemptiune pentru cumpararea terenurilor, drept pe care, la acea vreme, legea administratiei nu il conferea. Mai mult decat atat, se pare ca pretul prin care aceste concesiuni au fost scoase la vanzare a fost gresit stabilit, diminuandu-se incasarile la bugetul local.
Cazurile Iz Prod si Debreczy
Ziarul „Prahova” a scris despre doua dintre cele mai flagrante astfel de hotarari luate de Consiliul Local Azuga, in toamna anului 2006 si in primavara lui 2007, atunci cand au fost concesionate „prin incredintare directa” (procedura inexistenta in lege) doua terenuri de 800 de mp, respectiv, 1.020 de mp catre firmele S.C. Iz Prod si S.C. Debreczy Alex.
Astfel, in octombrie 2006, zece consilieri au votat in favoarea concesionarii, fara licitatie, a unui teren in suprafata de 800 de mp, situat la baza partiei Sorica, catre firma Iz Prod –societate patronata de Cristian Lulache. (La acea data, au votat impotriva Ion Ciripoiu, Alexandru Debreti, Nistor Richea si Ion Comarniceanu, si s-a abtinut de la vot Ion Musat.)
Dupa acelasi tipic, in martie 2007, firmei Debreczy Alex, patronata de consilierul Alexandru Debreti, i s-a aprobat extinderea unei concesiuni deja existente, la baza partiei Cazacu, cu 1.020 de mp. (11 dintre membrii Consiliului Local au votat pentru, Iulian Glesnea si Dan Grusea au fost impotriva, iar Ion Musat s-a abtinut.)
Doua abuzuri
Potrivit juristilor pe care i-am consultat – juristi care au dorit sa-si pastreze anonimatul – ambele hotarari sunt abuzive si, in cazul in care intre Consiliul Local Azuga si cei doi agenti economici au fost deja intocmite contractele de concesiune, ele vor trebui denuntate de instanta.
Acestia spun ca astfel de cereri, prin care se solicita „concesionari prin incredintare directa”, nici nu ar fi trebuit sa ajunga pe masa Consiliului Local Azuga, fiind nelegale – secretarului orasului revenindu-i obligatia de a le fi dat rezolutii negative. Potrivit OUG 54/ 2006 – act care reglementeaza regimul contractelor de concesiune a bunurilor proprietate publica – terenurile pot fi concesionate doar prin organizarea unei licitatii publice. In cazul in care, la licitatie nu au fost depuse cel putin trei oferte valabile, ea trebuie repetata, putand fi inlocuita prin procedura de „negociere directa” doar in situatia in care nici a doua oara nu au fost depuse trei oferte valabile. Procedura „negocierii directe” nu este, insa, nici pe departe ceea ce la sedintele Consiliul Local Azuga se numeste „incredintare directa”. Organizarea negocierii directe trebuie anuntata in Monitorul Oficial, intr-un cotidian central si intr-un cotidian local.
Mai mult decat atat, hotararea de a concesiona un teren proprietate publica trebuie precedata de un studiu de oportunitate, din care sa rezulte beneficiile pe care comunitatea locala le va avea de pe urma acestei concesiuni. In cazul celor doua „concesiuni”, Consiliul Local Azuga a decis, in prima faza, atribuirea terenurilor, lasand pe mai tarziu stabilirea redeventei concesiunii. Din informatiile pe care le avem, abia dupa ce loturile de 800 de mp si, respectiv, 1.020 de mp au fost atribuite fara licitatie firmelor Iz Prod si Debreczy, au fost comandate si evaluarile prin care sa se stabileasca valoarea celor doua terenuri.
Lecturi pentru vacanta
Iata cateva pasaje din ordonanta de urgenta privind regimul concesiunilor, pe care, credem noi, consilierii locali din Azuga ar trebui sa o strecoare in geamantane ori de cate ori intreprind deplasari in strainatate, pe banii contribuabililor sau la invitatia vreunei societati comerciale – pentru a avea ce citi in momentele moarte ale acestor sejururi:
ART. 10
(1) Initiativa concesionarii trebuie sa aiba la baza efectuarea unui studiu de oportunitate.
ART. 15
Concedentul (Consiliul Local, in acest caz – n.n.) are obligatia de a atribui contractul de concesiune, de regula, prin aplicarea procedurii licitatiei.
ART. 21
(1) In cazul procedurii de licitatie concedentul are obligatia sa publice in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a VI-a, intr-un cotidian de circulatie nationala si intr-unul de circulatie locala anuntul de licitatie.
ART. 26
Concedentul are dreptul de a aplica procedura de negociere directa numai in situatia in care, dupa repetarea procedurii de licitatie, nu au fost depuse cel putin 3 oferte valabile.
ART. 36
(1) Criteriul de atribuire a contractului de concesiune este cel mai mare nivel al redeventei.
Ionut STANESCU