Un sut dat in gluma dar prea tare, o palma, la fel de hazlie si la fel de percutanta, iar din cand in cand cate-un pumn. Piciorul, palma si pumnul, cand nu sunt folosite la alergat, aplaudat sau stransul creionului, ci sunt asmutite catre colegii de scoala, pot deveni devastatoare. In recreatii sau in timpul orelor, pe culoarele sau in curtea scolii, elevii schimba frecvent astfel de „amabilitati”. Exaltarea si inconstienta varstei ii impiedica sa prevada consecintele acestor harjoane involburate. Experienta arata ca moartea are nevoie de auspicii minime pentru a se materializa, si ca, din opinteala unui „hep” sau din sfichiul unei scatoalce pot rezulta destine paradite sau vieti curmate. Ce spun directorii scolilor generale de pe Valea superioara a Prahovei despre acest subiect?

• „Se-njura si in biserica”

„Si la noi in scoala se nasc unele conflicte marunte, imbranceli, harjoane, insa nu e nimic nou sub soare, spune Marian Ovidiu, director la Scoala „George Enescu” din Sinaia. Problema este cum facem sa stapanim aceste povesti: atunci cand profesorul intra la timp la ora, cand profesorul are ce sa spuna, cand el insusi este un model, lucrurile sunt temperate. Puterea de seductie a profesorului rezolva foarte multe lucruri. Necazul apare atunci cand educatia este facuta mai intai de catre strada, televiziune si internet. In acest caz, profesorul isi pierde influenta in fata copiilor, el devenind un personaj decorativ. Din pacate, dupa Revolutie, au fost desfiintate cluburile copiilor, astfel incat, in prezent, la nivelul invatamantului, lipseste o structura coerenta, care sa capaciteze interesul elevilor dupa orele de curs. Chiar daca sistemul de dinainte de 1989 avea multe vicii si promova multe ineptii ii tinea pe cei mici in mana. Astazi, dupa orele de curs, ei parasesc scoala ducandu-se fiecare unde vrea si unde poate”. Directorul de la Scoala „George Enescu” spune ca, din cand in cand, ii surprinde pe copii imbrancindu-se, dandu-si palme sau punandu-si piedici, insa nu are prea multe de facut decat sa-i certe, sa le scada nota la purtare sau sa-i ameninte cu eliminarea pentru cinci zile. Daca ar avea de optat intre supra-vegherea prin camere de luat vederi si prezenta unor gardieni in scoala, Marian Ovidiu ar alege cea de-a doua varianta. Pe langa faptul ca elevii sunt mai respectuosi atunci cand vad uniforma gardianului, stiu ca, ori de cate ori „gresesc”, risca sa fie amendati, iar parintii lor trebuie sa scoata niste bani din buzunar. Cat despre preludiul inclestarilor fizice, injuraturile, directorul recunoaste ca si ele sunt prezente in scoala sa: „Se-njura si in biserica, nu doar in scoala”.

• Un „Viraj” periculos

„De obicei, copiii nostri sunt linistiti. De obicei, nu intotdeauna insa – subliniaza Adrian Calciu (foto), directorul Scolii „Principesa Maria” din Sinaia. In opinia mea, violenta in scoli se manifesta din cauza faptului ca televiziunile promoveaza foarte multa violenta pe micile ecrane. In timp ce se uita la televizor, in subconstientul copiilor se naste dorinta de a imita ceea ce vad acolo. In plus, deoarece nu au dezvoltat dialogul verbal, ci numai pe cel fizic, atunci cand se gasesc in situatii limita, copiii incearca sa puna in aplicare aceste lucruri. In special partea masculina se manifesta violent, pentru diverse motive, fie pentru un pix, fie pentru o fata – depinde de varsta. Noi nu putem eradica dialogul fizic, ci doar incercam sa-l diminuam”. Adrian Calciu inregistreaza toate „excres-centele” dialogului fizic aparute in Scoala „Principesa Maria” intr-un caiet gros, un fel de jurnal de bord. Saptamana trecuta, a iesit la rampa un elev aflat in al treilea an de repetentie, pe care varsta de 14 ani l-a gasit in clasa a cincea. Elevul a fost rugat sa iasa afara din clasa, pentru a-i permite femeii de serviciu sa mature. N-a vrut, s-a tinut de banci si, pana la urma, i-a dat acesteia o palma. Alta data, un elev de clasa a patra a fost reclamat de invatatoare ca vorbeste urat si ca nu e atent la ore. Doar violenta verbala in acest caz. In alta situatie, o fata, parata de o colega ca a lipsit de la primele ore ducandu-se la barul „Viraj” din apropiere, a inceput sa se rasteasca la „delatoare”: „De ce m-ai spus, ca te bag, ca te fac, ca te dreg…”, amenintari care nu s-au materializat.
Directorul Scolii „Principesa Maria” si-ar dori ca una dintre masurile pe care ministrul Educatiei le va lua pentru a preveni violenta in scoli sa constea in punerea la dispozitie a banilor necesari angajarii unui gardian. Gardianul ar trebui sa impiedice accesul oricarei persoane straine in scoala: de la baietii mai mari care vin dupa fete ca sa-si aranjeze intalnirile de dupa-amiaza, pana la parintii care vin sa-i ajute pe cei mici sa-si care ghiozdanele.

• „Mi-a zis de mama, i-am dat o palma !”

„Noi avem un cod. Toate cadrele didactice, inclusiv personalul de ingrijire, trebuie sa adopte un comportament frumos fata de elevi. Atunci cand elevii le vorbesc urat femeilor de serviciu, lucru care se mai intampla, acestea nu au voie sa riposteze, ci trebuie sa-mi comunice mie ce s-a intamplat” – spune Gheorghe Megelea, director al Scolii „Nestor Urechia” din Busteni. Directorul recunoaste ca elevii scolii sale nu sunt chiar niste sfintisori. Nu de putine ori se ciondanesc si-si pun piedici, se imping si se injura. Conflictele clasice se desfasoara dupa formula „Mi-a zis ceva de mama si i-am dat si eu o palma”. Un caz asemanator, dar croit pe alt calapod a fost consemnat saptamana trecuta, protagoniste fiind doua fete. „De ce-ai zis, fa, ca ala e prietenul lui cutare?”, i-a zis una celeilalte. Aceasta din urma a replicat: „Ce, nu-i asa, fa?”. Incaierarea era iminenta, noroc ca au intervenit alti elevi care le-au zis sa inceteze si ca de locul sfadei se apropia un profesor. „Niciodata, insa, nu s-a ajuns dincolo de aceste altercatii” – ne asigura Gheorghe Megelea.
„Elevii din ziua de astazi sunt liberi sa practice tot felul de sporturi extreme, judo, karate sau mai stiu eu ce. Cand vine la scoala, elevul care practica astfel de sporturi se lauda la ceilalti: «Am invatat, ieri, la antrenament, urmatoarele figuri». Se poate intampla ca, din joaca sau din greseala, sa il loveasca pe un altul – ceea ce, deja, ar reprezenta o agresiune. In opinia mea, autorizarea cursurilor de arte martiale ar trebui mai atent supravegheata. Trebuie vazut daca, pe langa invatarea disciplinei in sine, nu se strecoara si un indemn la agresivitate”- atrage atentia directorul Scolii „Nestor Urechia”. Megelea se declara un adept al libertatii elevilor, in ciuda riscurilor pe care indisciplina le presupune – deoarece o supra-veghere stricta poate produce efecte contrare celor asteptate. In cazul in care elevii ar fi tot timpul monitorizati la scoala, cei care au porniri agresive, odata iesiti pe poarta scolii, si-ar dubla comportamentul agresiv, iar in ceea ce-i priveste pe cei mai introvertiti, acestia ar ajunge sa fie dependenti de supraveghetori si n-ar mai avea curaj nici sa traverseze strada de unii singuri – crede profesorul.
Ionut STANESCU