• interviu cu Bruno Roche, administrator director general al Apa Nova
– Domnule director, 2007 este un an aniversar pentru Apa Nova. De cat timp sunteti in Ploiesti?
– Intr-adevar, luna aceasta implinim sapte ani de cand ne aflam in Ploiesti si ne putem lauda cu faptul ca a fost primul contract de concesiune a unui serviciu public semnat in Romania. La inceput, oamenii nu realizau care va fi schimbarea prin concesio-narea catre o firma privata a serviciului de canalizare si alimentare cu apa, iar ceea ce noi am facut, in primii ani, a fost sa le aratam ploiestenilor diferenta dintre un serviciu concesionat si unul de stat. Si am reusit.
– Ce ati realizat in cei sapte ani?
– In anul 2000, cand Apa Nova a preluat acest serviciu, ploiestenii nu beneficiau de apa in regim continuu – adica 24 de ore din 24 – si existau, de aseme-nea, multe pierderi pe retea, presiunea era insuficienta pentru a ajunge pana la ultimele etaje ale blocurilor, iar utilajele si echi-pamentele de lucru erau, de asemenea, insuficiente. Mai mult decat atat, nu exista o gestiune a clientilor, in sensul ca acestia nu aveau decat dreptul de a-si plati facturile. In prezent, putem spune ca locuitorii Ploiestiului beneficiaza de un serviciu de calitate. In primul rand, am stabilit o continuitate in privinta alimentarii cu apa si o presiune suficienta a apei, iar impreuna cu munici-palitatea am participat la un program de inlocuire a retelei de apa care se afla intr-o stare proasta. In ceea ce priveste pierderea care se inregistra in retea, echipele noastre au depus o munca sustinuta, zi si noapte, de depistare a acestora, astfel incat au fost diminuate considerabil. Este adevarat ca suntem atacati pentru ca facem multe gropi in asfalt, insa aceasta este o dovada ca banii pe care cetatenii ni-i dau prin plata facturilor, la apa si canalizare, sunt investiti pentru repararea retelei. Cu cat suntem mai atacati pe aceasta tema, cu atat sunt mai multumit, pentru ca inseamna ca ne indeplinim obligatiile pe care ni le-am asumat fata de municipalitate. O mare realizare este si infiintarea centrului de apel prin care clientii pot avea acces la informatii in orice moment, dar pot si sesiza diferitele disfunctionalitati pe care le constata. Putem spune ca suntem singurul serviciu de distributie a apei potabile din tara care dispune de un astfel de serviciu, recunoscut si pe plan mondial, dovada ca a fost declarat cel mai bun centru pe regiunea Europa-Africa-Orientul Apropiat, la un recent concurs international.
– Exista nemultumiri din partea ploiestenilor vizavi de interventiile lucratorilor Apa Nova la carosabil, dupa ce acesta a fost proaspat asfaltat. Ce le puteti spune?
– Exista o corelare intre programul de asfaltare derulat de municipalitate si traseul nostru de interventii. Insa, nu ne putem proteja de incidentele care pot aparea pe retea. Acesta nu este un lucru permanent. Dar, pot exista situatii in care suntem obligati sa intervenim pentru a impiedica pierderea care poate surveni in retea. Aceste incidente pot aparea si ca urmare a mis-carilor de teren provocate de intregul proces de asfaltare a strazii respective. Spun asta pentru ca noi primim programul cu strazile care urmeaza sa fie asfaltate, de la primarie, iar in acel moment mergem si verificam daca sunt in regula toate conductele de pe respectivul traseu. Este, insa, posibil ca la control sa nu fie inregistrate disfunctionalitati, iar, ulterior, sa apara.
– Ploiestiul este printre putinele orase din tara care se bucura de autonomie din punct de vedere al alimentarii cu apa. Ce inseamna, mai exact, acest lucru?
– Exista doua posibilitati de alimentare cu apa: fie prin surse proprii, fie prin cumpararea apei de la Apele Romane. In prezent, Ploiestiul este alimentat 85% prin surse proprii, iar in proportie de 15% cumparam apa de la Apele Romane. Este foarte importanta aceasta autonomie deoarece in cazul in care intervine o poluare sau chiar si seceta din ultima perioada, iar Apele Romane spun ca nu mai pot asigura necesarul de apa, Ploiestiul se poate alimenta singur. Ca sa va dau un exemplu concret: in anul 2005, cand au fost inundatiile, la un moment dat, Apele Romane au anuntat ca vor intrerupe furni-zarea apei. In acel moment, in Ploiesti a existat apa, in con-tinuare, 24 de ore din 24, pentru ca am putut sa alimentam tot orasul din surse proprii.
– Ce isi propune sa realizeze Apa Nova pe viitor?
– Pe viitor, dorim sa limitam, la maximum, pierderile in retea si sa crestem randamentul retelei la 70%. De asemenea, o actiune foarte importanta pe care ne propunem sa o realizam este diminuarea consumului de energie electrica prin moder-nizarea statiilor de pompare, redimensionarea instalatiilor si dotarea cu echipamente perfor-mante, care sa ne permita sa economisim energie. Un alt obiectiv al Apa Nova este partici-parea, alaturi de municipalitate, la programul de extindere a retelei de canalizare in oras. Apa Nova isi mai propune sa sensibilizeze si sa educe cetatenii pentru a proteja mediul inconjurator. Gesturi care tin de economisirea energiei electrice, de folosirea rationala a apei, de utilizarea corespunzatoare a retelei de canalizare trebuie sa faca parte din modul de a fi al ploiestenilor.
Camelia NASTASE