Traian Basescu ar putea pierde, prin demisia sa, rolul privind numirea procurorilor sefi, controlul asupra eventualei retrageri a trupelor din Irak, dar ar putea iesi, impreuna cu PD, intarit din competitia electorala, deoarece ar castiga mai multa legitimitate si si-ar consolida rolul de jucator. Principalele pierderi pe care Traian Basescu le-ar inregistra prin demisia de la Cotroceni sunt cele ce rezulta din atributiile de numire si revocare din functii ale magistratilor, in special a procurorilor sefi, imunitatea sau dreptul de a hotari, de exemplu, mentinerea trupelor in teatrele de operatiuni externe.
Astfel, una dintre cele mai importante atributii de care nu va mai beneficia presedintele demisionar, dar care pot fi preluate de cel interimar, este cea care priveste numirea magistratilor, in special a procurorului general si a procurorului sef al DNA. Astfel, conform legii privind statutul magistratilor, seful statului este cel care numeste si revoca, la propunerea ministerului Justitiei si cu avizul CSM (n. r. consultativ), procurorul general al Romaniei, prim-adjunctul si adjunctul acestuia, procurorul general al DNA. Basescu va pierde si rolul pe care l-a avut pana acum in CSAT si, in special, posibilitatea de a participa la luarea unei decizii privind retragerea trupelor romanesti. Astfel, noul ministru al Apararii poate veni in CSAT cu o alta propunere de retragere a trupelor din Irak si Afganistan, propunere care sa treaca avand larga majoritate, in conditiile in care Basescu nu mai face parte din aceasta structura, iar PD, scos din Guvern, nu va mai putea pleda cauza presedintelui si sa se opuna, astfel, unei propuneri a liberalilor. Traian Basescu va redeveni un cetatean obisnuit in ceea ce priveste relatia sa cu legea: pierzand imunitatea, dosarele Mihaileanu si Flota vor putea fi redeschise. Actualul sef al statului si-ar putea pierde si dreptul de a face propunerea pentru sefia SIE daca, fie in luna in care va fi suspendat, fie in cele trei luni de incetare a mandatului, presedintele interimar propune el insusi Parlamentului numirea unei persoane, iar aceasta este agreata de Parlament. Daca Parlamentul numeste un director la SIE, Traian Basescu, odata reintors in functie, nu va putea sa revoce persoana respectiva din simplul motiv ca in lege nu este stipulat nimic in legatura cu revocarea sau demiterea directorului SIE, un vid legislativ care s-a facut prezent si in vara trecuta, dupa demisiile sefilor SRI si SIE, dupa fuga lui Omar Hayssam. Pe de alta parte, inainte de a fi suspendat sau inainte de a parasi de buna voie fotoliul prezidential, presedintele poate face o propunere pe care sa o trimita Parlamentului. De neglijat nu este nici faptul ca, demisionand, Traian Basescu pierde doi ani jumatatate din primul mandat, implicandu-se intr-o campanie electorala inainte de termen. La capitolul pierderi, Traian Basescu poate contabiliza si imposibilitatea de a numi ambasadori, in conditiile in care Romania nu are, momentan, reprezentanti in tari importante precum SUA, Franta, Marea Britanie. Presedintele interimar poate numi diplomati pentru functiile respective, insa, odata reintors la Cotroceni, Basescu ii poate rechema pe cei numiti de cel care i-a tinut locul. O pierdere poate fi considerata si imposibilitatea de a-si exercita atributiile in domeniul promulgarii legilor. Astfel, legi cu miza mare pentru presedinte, cum sunt cele ale sigurantei nationale, adoptate tacit de deputati in varianta PNL sau o noua lege a referendumului, vor fi, probabil, promulgate fara probleme de catre presedintele interimar, in timp ce Basescu le-ar fi trimis Parlamentului spre reexaminare. De asemenea, presedintele interimar ar putea sa desemneze reprezentanti ai Presedintiei in Consiliile de administratie ale Radioului si Televiziunii Publice, unde Traian Basescu si PD au refuzat sa faca propuneri, pentru a forta depolitizarea acestora. Pe de alta parte, in privinta castigurilor pe care le-ar antrena demisia lui Traian Basescu, opiniile analistilor sunt impartite. Cristian Parvulescu, presedintele Asociatiei Pro-Democratia, este de parere ca gestul presedintelui aduce castiguri mult mai mari decat pierderile. „Traian Basescu se afla intr-o situatie politica de izolare si de scadere a legitimitatii personale. Alegerile sunt singura sansa de a se relegitima. Nu pierde decat doi ani jumatate de mandat, dar castiga inca cinci dupa o competitie electorala din care reiese mai puternic si mai legitimat”, a declarat analistul. Alina Mungiu Pippidi, director Societatea Academica din Romania, este de parere ca, dimpotriva, Traian Basescu nu castiga prea mult daca ar demisiona. „Ar castiga pentru ca antreneaza in competitie directa adversarii nepregatiti si din faptul ca antreneaza partidele in lupta electorala. Nu mi se pare insa un castig enorm”, a declarat aceasta.














