Observatia potrivit careia imprejurimile statiunilor de pe Valea Prahovei sunt nu murdare, ci mizerabile, este de mult timp valabila. Zaharia Costin, directorul firmei Montsin – societate care are in concesiune serviciile de salubrizare din orasele Sinaia si Azuga – a lansat, zilele trecute, catre primarii din Azuga, Busteni si Sinaia o propunere de realizare a unui proiect comun, care sa asigure eficientizarea salubrizarii in orasele pe care acestia le conduc.
Potrivit acestuia, gasirea unei solutii pentru depozitarea deseurilor solide nu mai poate fi amanata mult timp. „Cele mai apropiate depozite ecologice in care este transportat gunoiul din Sinaia, Busteni si Azuga sunt la Banesti si Brasov. In cativa ani, aceste depozite se vor umple, deci trebuie cautata o alta solutie de depozitare. In plus, aceste depozite se afla la o distanta prea mare pentru a putea asigura o salubrizare operativa. Cu cat drumul pe care masinile trebuie sa-l faca pana la depozitele ecologice este mai scurt, cu atat utilajele au mai mult timp pentru a se ocupa de salubrizarea propriu-zisa. In weekend, de exemplu, pe DN1, apar blocaje care lungesc foarte mult timpii de ajungere la aceste depozite. Mai mult, costurile transportului pana la Banesti sau Brasov se regasesc in pretul abonamentului pe care-l platesc cetatenii, precum si in tarifele care sunt percepute consiliilor locale pentru salubrizarea strazilor”, trece in revista Zaharia Costin motivele pentru care se impune adoptarea unei solutii de depozitare a deseurilor pe plan local.
Potrivit directorului Montsin, trei optiuni pot fi luate in calcul pentru ca zona Vaii superioare a Prahovei sa dobandeasca autonomie in privinta depozitarii deseurilor. Prima, si cea mai simpla, ar fi amenajarea unei rampe de transfer care sa faca fata cantitatii de deseuri „produse” de Sinaia, Busteni si Azuga. Zaharia Costin considera ca rampa de transfer existenta la Busteni a fost gresit conceputa, si spune ca aceasta nu se poate achita nici de contractele de depozitare pe care le are. A doua optiune ar fi construirea unei instalatii de colectare selectiva, capabila sa sorteze deseurile. Gunoaiele stranse din cele trei orase ar fi puse pe o banda, iar instalatia le-ar tria, separand, in mod mecanic sau cu ajutorul oamenilor, metalele, plasticul, hartia, sticla si neferoasele. Deseul ramas ar fi compactat si dus la rampa de transfer. A treia optiune, cea mai costisitoare, ar fi construirea unei instalatii complexe care, dupa etapa de colectare selectiva, ar putea transforma deseurile menajere in compost sau le-ar putea incinera. In caz de neincinerare, aceasta instalatie ar fi capabila sa ambaleze in plastic baloturile de deseuri, inainte ca acestea sa fie transportate la rampa de transfer. „Instalatia videaza si ambaleaza deseurile menajere, astfel incat, inainte de a fi duse la depozitul ecologic, ele ar putea astepta si cinci luni in rampa de transfer, fara sa miroasa urat si fara sa se altereze”, explica Zaharia Costin.
Directorul Montsin spune ca studiul de fezabilitate pentru o asemenea instalatie, necesar pentru a demonstra ca investitia este profitabila, ar putea fi realizat pe banii firmei constructoare. Dupa materializarea proiectului, cele trei orase ar fi coactionare ale instalatiei.
Ionut STANESCU














