* La patru clase de elevi – un singur invatator
Multe dintre scolile din mediul rural, unde inca se mai aplica metoda invatamantului simultan, ar trebui desfiintate, iar elevii – mutati la scolile centrale. O asemenea decizie a fost luata anul scolar anterior cand, 11 unitati de invatamant din ciclul gimnazial (clasele V-VIII) din judet au fost desfiintate, deoarece, elevi cu varste de scolarizare diferite invatau, in acelasi timp, in clase mixte. Acestea sunt chiar institutiile carora le-au fost distribuite ultimele microbuze scolare venite din partea Ministerului Educatiei si Cercetarii, cu scopul de a facilita transportul micutilor la scolile centrale in care exista personal calificat si unde elevilor de clase diferite nu le vor fi predate materii diferite, concomitent, in aceeasi sala. Scolile gimnaziale din mediul rural in care, in prezent, sute de elevi prahoveni impart aceeasi clasa cu alti copii, mai mici sau mai mari functioneaza in localitatile: Fagetul, Valea Anei, Targsoru Nou, Poienarii Rali, Baltita, Jugureni, Conduratu, Parepa, Cioceni, Bustenari. Tocmai de aceea, toti factorii decizionali – Inspectoratul Judetean Scolar, autoritatile locale au propus ca, in anul scolar 2007-2008, scolile in cauza sa fie desfiintate, dupa ce vor primi cate un microbuz scolar. Insa, in cazul ultimelor patru dintre acestea nici macar aceasta solutie nu este posibila, asezarile confruntandu-se cu un drum impracticabil pentru un autovehicul. Astfel, in perioada 5-7 martie, la Ministerul Educatiei si Cercetarii vor avea loc o serie de discutii cu inspectorii scolari generali in privinta concretizarii modalitatii de reducere a invatamantului gimnazial simultan, incepand cu anul scolar 2007-2008.
O situatie ingrijoratoare se intalneste si in cazul ciclului primar (clasele I-IV) de invatamant. In aceeasi maniera, au fost propuse pentru desfiintare opt scoli I-IV din localitatile Scurtesti, Bradet, Gresia (Garbacea), Poiana Mare, Silistea, Podu Cheii, Radila si Fundeni, unde elevii invata in conditii de predare simultana, toate cele patru clase fiind asistate de un singur invatator.
Reprezentantii Inspectoratului Scolar Judetean Prahova sunt increzatori in sansele de reusita ale metodei de separare. “Din noul an scolar se incearca aplicarea acestui sistem la clasele V-VIII si ulterior a celor I-IV. In momentul in care se invata simultan nu putem vorbi despre calitate, pentru ca profesorul trebuie sa depuna un efort dublu, iar copiii trebuie sa se concentreze, mult mai mult, decat in conditii normale. Din punctul de vedere al actului calitativ, lectiile sunt mult afectate. Pe de alta parte, la scolile centrale, elevii vor bene-ficia de conditii de studiu net superioare celor actuale, acestea urmand sa fie dotate corespunzator, de aceea parintii trebuie sa inteleaga ca, astfel, copiii lor vor avea parte de un viitor mai bun” ne-a precizat prof. Aurel Graur, purtatorul de cuvant al ISJ Prahova. Insa, comasarea este privita cu reticenta de oameni, ei dorind sa-si tina copiii cat mai aproape de gospodarie. Din pacate, acest aspect umbreste foarte mult calitatea invatamantului, marturie stand rezultatele slabe la teste ale elevilor, foarte multi dintre acestia abia reusind sa ocupe locuri la Scolile de Arte si Meserii, a mai adaugat interlocutorul nostru.
Ana-Maria Dragomir