
Discordia dintre administratorii partiilor trage turismul la vale
Desi au trecut sase luni de cand in Consiliul Local Azuga s-a vorbit, pentru intaia oara, despre desemnarea unor administratori ai domeniului schiabil, acest fapt nu a fost realizat nici pana astazi. Potrivit primarului Adrian Purcaru, vina pentru tergiversarea procedurilor apartine celor trei firme care detin instalatii de transport pe partiile Sorica (foto) si Cazacu: Iz Prod, Romenergo si Debreczy Alex. „Am transmis contractele de administrare, asa cum fusesera aprobate de Consiliul Local in decembrie, catre cei trei potentiali administratori. Dupa doua luni, insa, unii dintre ei mi le-au retransmis, cu numeroase obiectiuni, pe care nu puteam sa mi le insusesc eu, ca primar, ci a trebuit sa le prezint din nou Consiliului Local. Deoarece acum suntem in martie, sezonul e aproape incheiat”. Purcaru spune ca aceasta devalmasie a administrarii partiilor si-a aratat consecintele nefaste cu o saptamana in urma, in momentul organizarii campionatelor nationale de schi alpin. Partia a fost foarte bine ingrijita, insa administratorii nu s-au mobilizat pentru a organiza un spectacol pe masura, membrii Federatiei Romane de Schi fiind nemultumiti de lipsa de mediatizare a competitiei, campionatul desfasurandu-se intr-un anonimat deplin. Tot din cauza dezinteresului administratorilor, in urma cu doua saptamani, atunci cand Iz Prod a organizat un concurs pentru copii, acesta a fost interpretat de mass-media prezente la baza partiei drept un show de incheiere oficiala a sezonului de schi. Neavand pe nimeni care sa-i indrume, reporterii au transmis informatia asa cum au inteles-o, astfel incat in toata tara s-a dat de stire ca peste partiile din Azuga a fost coborata cortina. „Nici Primaria orasului nu a aflat de acest concurs decat cu cateva ore inainte ca el sa inceapa. In mod normal, organizatorul trebuia sa informeze presa despre ce e vorba. Administratorii sunt primii interesati sa se afle de aceste evenimente, pentru ca ei castiga de pe urma afluxului de turisti”, spune Adrian Purcaru.
Sistemul de acces unic va stinge devalmasia
Primarul este de parere ca, pentru a pune capat haosului administrarii domeniului schiabil, mai intai, cei trei detinatori de instalatii de transport pe cablu trebuie sa cada de acord asupra introducerii unui sistem de acces unic pe partii, care si-a dovedit viabilitatea in statiunile occidentale: „Nu e posibil ca intr-o statiune cu 6 km de partii, asa cum este Azuga, sa existe trei case de bilete si trei sisteme de taxare. In Austria, schiorul plateste o singura data si poate schia pe 200 de km de partii sau chiar mai mult”. In baza acestui sistem, fiecare urcare cu un mijloc de transport este inregistrata, astfel incat se poate sti cati schiori s-au folosit de fiecare instalatie in parte, de-a lungul unui sezon. La sfarsitul sezonului, toti banii incasati din vanzarea tichetelor sunt impartiti intre administratori, in functie de cateva criterii: suprafata de partie pe care o au in administrare, categoria mijloacelor de transport pe care le detin (teleschi, telescaun sau telegondola) si numarul de schiori care au apelat la fiecare dintre aceste mijloacele de transport. Va fi in interesul fiecarui administrator ca partia ingrijita de el sa arate cel mai bine, astfel incat sa atraga cei mai multi schiori, iar la sfarsitul sezonului sa primeasca cea mai mare parte din incasari.
Ionut STANESCU














