Directorul RATP Ploiesti le da dreptate calatorilor nemultumiti
– Una dintre nemultumirile ploiestenilor este cea legata de transportul in comun. Se sta mult in statie, iar in autobuze este inghesuiala. Va adresez o intrebare venita din partea calatorilor: cand v-ati urcat, ultima data, intr-un mijloc de transport in comun?
– In perioada sarbatorilor care tocmai au trecut cand am urcat in traseul 244. N-am fost calator, ci, chiar am fost soferul troleibuzului. Am intrat, recent, in posesia permisului de categorie D, si am vrut sa aflu, chiar eu, care sunt problemele. In acea zi – spre nefericirea mea si deliciul calatorilor – a fost sa ma urc la volanul unui troleibuz care a fost introdus pe traseu dupa o pauza de 30 de minute. In prima statie am stat vreo 3 minute, pentru ca nu se inchideau usile, in a doua statie – vreo 5 minute, la a treia statie – n-am mai putut sa opresc troleibuzul. Calatorii, firesc, au inceput sa vocifereze, spunand ca unde-i directorul RATP sa vada ce se intampla. De la volan, le-am explicat ca eu sunt directorul, si tocmai de aceea ma aflu acolo, pentru a vedea de ce sunt probleme cu troleibuzele, pe acest traseu. Puse cap la cap, am depistat care au fost cauzele dificultatilor, iar acum, nu mai sunt probleme. Este adevarat, una dintre greselile noastre a fost aceea ca in loc sa fie pusi la volan soferi cu vechime, au fost instalati cei aflati abia la inceput. Insa, repet, acum, nu mai sunt probleme.
-Disfunctionalitatile nu au fost cauzate, insa, de faptul ca troleibuzele sunt vechi ?
– Din punct de vedere tehnic, troleibuzele de pe traseul 224 nu au niciun fel de probleme. In total, in parcul RATP sunt 25 de troleibuze care au fost aduse, la Ploiesti, intre anii 1996-1997. Cele de pe traseul 244 au structura de rezistenta din duraluminiu, care nu rugineste, iar problemele de pe acest traseu nu au fost cauzate de starea tehnica a troleibuzelor, ci din cauza retelei.
– Persoanele cu handicap locomotor, aflate in carucioare, pot urca si cobori din mijloacele de transport in comun ?
– Problema este mult mai complexa. Inclusiv strazile si trotuarele trebuie prevazute cu spatii pentru carucioare. In privinta mijloacelor de transport in comun, daca la tramvaie ar merge atasat un vagon care poate avea podea joasa, la autobuze, solutia este mai delicata. In parcul auto al regiei, cinci dintre autobuze sunt prevazute cu rampe destinate persoanelor cu dizabilitati. Insa, pentru urcarea si coborarea unei persoane aflate in carucior este nevoie de ceva timp. Autobuzul ar fi obligat sa stationeze mai mult intr-o statie, lucru care, probabil, nu ar conveni celorlalti calatori. Dar, problema aceasta nu-i doar la Ploiesti, ci si la nivel national.
– Care este situatia parcului auto al RATP?
– In conditiile in care aproape 80% dintre mijloacele de transport in comun reprezinta autobuze noi, putem spune ca RATP sta destul de bine cu parcul auto. Sunt 50 de autobuze – cele galbene, pe care le stiu deja ploiestenii – aduse intre anii 2000-2003; mai sunt alte 50 de autobuze marca BMC – din 2004, cu motor Euro 3, cele 30 de Isuzu (din 1997) cu motor Euro 1; 30 autobuze ICARUS care au fost modernizate si functioneaza pe GPL; 50 – articulate, iar din totalul de 33 de tramvaie, 20 sunt modernizate.
– Anul acesta se vor face noi achizitii?
– Vom cunoaste exact numai dupa ce va fi aprobat bugetul municipiului pe 2007. In privinta investitiilor proprii, regia va face achizitii numai in sistemul de productie, in celelalte domenii, va trebui sa decida legislativul local.
– Se preconizeaza vreo scumpire a biletului ?
– Teoretic, ar trebui sa se ajunga la 12.000 lei vechi. Dar, si aici, nu este nimic sigur, pana cand nu se va lua o decizie in legislativul local. Voi face propunerea suplimentarii subventiei alocate pensionarilor, pentru a se acoperi majorarea pretului biletului.
– Cand vor fi instalate promisele automate de bilete ?
– Deocamdata, se va ramane pe sistemul clasic, acela de a procura biletul de la tonete si chioscuri.
N. DUMITRESCU