Romania, in pragul crizei de muncitori

Romania incepe sa se confrunte cu o criza a fortei de munca, situatie deja acuta in Bulgaria. Conform statisticilor, numarul mare de romani plecati in strainatate a lasat un gol pe piata muncii, fapt demonstrat si de rata extrem de scazuta a somajului. Conform Eurostat, biroul statistic al Uniunii Europene, media ratei somajului din Uniunea Europeana a fost in iulie anul acesta de 7,8%. Cea mai mare rata s-a inregistrat in Polonia, 15%, urmata de Slovacia, cu 14%. Romania avea in aceeasi perioada un procent de 5,1%, iar in septembrie rata somajului a scazut la 5%. Firmele din constructii, textile si turism si agentiile de recrutare a personalului recunosc ca cererea de locuri de munca este mare si nu poate fi acoperita. Ministerul Afacerilor Externe nu stie, sau se face ca nu stie, cati romani au plecat la munca in strainatate, dar estimarile expertilor din piata muncii arata ca aproximativ doua milioane de romani muncesc acum peste granite. Acest lucru a afectat in special constructiile, industria usoara si turismul. In aceste trei domenii, cererea este imensa. Doar Agentia Nationala de Ocupare si Formare Profesionala cauta in acest moment circa 10.000 de oameni in toata tara.Dar sunt multe alte firme care nu-si recruteaza oamenii prin aceasta agentie, si dimensiunea reala a cererii de muncitori in constructii e mult mai mare. Si presedintele Traian Basescu recunoaste ca Romania a incetat sa mai fie un izvor nesecat de muncitori. „Nu o sa invadam pe nimeni cu forta de munca, pentru ca, in mod paradoxal, in momentul de fata Romania este in apropierea unei crize de forta de munca in raport cu proiectele ce vor fi finantate chiar de UE… Romania, datorita propriei sale evolutii, dar si migratiei deja produse a fortei de munca, nu mai este in situatia de a fi un furnizor de forta de munca pentru statele membre ale UE; dimpotriva, va fi o tara care va absorbi forta de munca”, a declarat Basescu cu putin timp inaintea publicarii Raportului de Monitorizare a Comisiei Europene.
Ce-au facut altii ?
Conform cotidianului bulgar Standard, in ultimii 16 ani aproape un milion de bulgari au parasit tara, fapt ce a generat o adevarata criza a locurilor de munca. Guvernul face eforturi pentru a-i aduce pe bulgarii plecati peste hotare, in special in Moldova si in Macedonia, premierul Serghei Stanisev cerandu-i in acest sens un raport ministrului de externe, Ivailo Kalfin. Confruntata cu o criza similara, dar de proportii mult mai mari, Bulgaria a gasit solutia: atragerea cetatenilor din tarile care au comunitati mari de bulgari (in principal, Macedonia, Turcia si Republica Moldova). Desi nu recunosc existenta unui plan asemanator, autoritatile din Romania par sa ia in calcul aceeasi solutie. Un semnal politic a fost dat de presedintele Traian Basescu intr-un interviu acordat in septembrie a.c. Atragand atentia asupra deficitului de forta de munca, Basescu anunta ca romanii din afara granitelor ar putea fi solutie. „Acum trebuie sa gestionam cu grija politica, in asa fel incat sa putem atrage romani din afara frontierelor – fie ca discutam de populatie din Moldova, romani din Ucraina, romani din Serbia – care sa poata munci pe piata fortei de munca din Romania; si poate sa introducem un sistem selectiv de acces pe piata fortei de munca”, a declarat Basescu.

Carburanti Euro 4 in loc de Euro 3

In reteaua Rompetrol, incepand din aceasta luna, vor fi comercializate doar produse conforme cu standardul de poluare Euro 4, norme care vor deveni obligatorii in Romania de la 1 ianuarie 2007, potrivit unui comunicat al companiei. Astfel, vor fi disponibile cinci sortimente de carburanti: Premium E4 (benzina cu cifra octanica 95), Efix (benzina fara plumb cu cifra octanica 95), Super Euro 98 (benzina fara plumb cu cifra octanica 98), motorina Super Euro 4 si Efix Diesel (standard Euro 4). Noile tipuri de carburanti vor fi comercializate in cele peste 260 de benzinarii din reteaua Rompetrol. Rompetrol a lansat, ieri, un nou tip de benzina si motorina, Efix. Efix respecta in totalitate specificatiile impuse de standardul european EN 228, are o cifra octanica de 95, si corespunde normelor de poluare Euro. Noul tip de carburant a fost testat atat in laborator, cat si in trafic, de institute internationale de specialitate. Toate produsele noi sunt certificate si avizate de Registrul Auto Roman (RAR).

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentLA INCHIDEREA EDITIEI
Articolul următorEPIGRAME