Schiurile fac partie in bugetul local

Joi, intr-o sedinta extraordinara a Consiliului Local Azuga, s-au pus la punct cateva elemente de tactica in privinta intampinarii sezonului rece. Consilierul Vasile Richea (in foto), directorul Romenergo Azuga, firma care detine instalatia de telescaun din oras a venit in fata colegilor sai cu o strategie in 20 de puncte, care cuprindea de la probleme legate de accesul auto in Azuga pana la propunerea unui grafic care sa monitorizeze lucrarile Samtid, astfel incat santurile pentru conductele de apa sa nu stinghereasca prezenta turistilor in localitate. Pana in acest moment al anului, din bugetul local s-au cheltuit 5 miliarde de lei vechi pentru partii, urmand ca din vistieria orasului sa se mai scoata alte 2 sau 3 miliarde pana la caderea primilor fulgi de nea. In ciuda acestui efort – istovitor pentru veniturile localitatii – in randul consilierilor exista temerea ca banii au fost cheltuiti in van. „Daca partiile nu vor fi netede ca-n palma, astfel incat lumea sa poata schia fara sa se loveasca de bulgarii de gheata si de rotocoalele de zapada cum erau acum un an pe partia Sorica, putem sa ne lasam pagubasi si sa declaram partiile inchise inca de pe-acum. Trebuie sa vedem cine le administreaza si ce vor pati acestia daca le administreaza prost. Pentru ca, daca le administreaza prost, turistii vor fugi de noi, ceea ce va insemna ca am cheltuit toti banii in zadar. Mai bine ii dadeam pe altceva”, spunea consilierul Gabriel Popescu.
* Banii aruncati pe zapada
Popescu reproseaza Romenergo, si, implicit, reprezentantului firmei, Vasile Richea, faptul ca, desi doreste sa gestioneze cea mai mare portiune a domeniului schiabil din Azuga, nu se indura sa cumpere destule masini de batatorit zapada. „Masina de batut” este utilajul care face ca lunecusul schiurilor sa fie cat mai silentios si mai agreabil. Astfel, desi Azuga are partii lungi de 5 kilometri, pentru tasarea zapezii nu exista decat un astfel de utilaj, in vreme ce la Predeal – unde partiile sunt mai scurte cu 2 kilometri – sunt functionale trei „masini de batut”. In opinia lui Gabriel Popescu, Romenergo s-a autopropus pentru administrarea a 80% din domeniul schiabil desi, cu mijloacele de care dispune, n-ar fi capabila nici pe departe de acest lucru. Nici firma Lulache Grup – cea care detine un teleschi la baza partiei Sorica, si care, conform socotelilor provizorii, se va ocupa de administrarea acestui sector – nu se-nfige sa investeasca in utilaje. De aceea, consilierii au hotarat ca, daca Lulache nu-si va cumpara o masina de batut zapada, Primaria sa rezilieze contractul prin care i s-a dat in folosinta instalatia de teleschi. Fata de critica pentru zgarcenia societatii pe care o reprezinta, directorul Romenergo, Vasile Richea, s-a aratat interesat de preluarea teleschiului Sorica. Potrivit acestuia, instalatia „nu are cum sa produca mai putin de 2 miliarde de lei vechi pe sezon”. Singurul bun platitor pare sa fie administratia locala: pentru instalatia de zapada artificiala, se scot 400 de milioane lei vechi pe an din bugetul local, informatie care l-a determinat pe consilierul Ion Ciripoiu sa exclame: „Domnilor, ne leaga! Primaria da 400 de milioane pe an pe zapada artificiala, pentru ca Lulache sa aiba mereu clienti si sa incaseze 2 miliarde de lei?! Cheltuim bani din buget si nu profitam cu nimic de pe urma acestei investitii?!”
* 100 de milioane, pentru impact
Intentia consilierilor este ca si instalatia de zapada artificiala sa fie concesionata, degrevand bugetul de costurile ei, insa, deocamdata, nu stiu cui s-o dea. Daca firmele Romenergo si Lulache se vor arata mai cooperante si mai cu dare de mana, este foarte probabil ca ele sa o primeasca. Cum necum, instalatia va trebui pastrata in functiune intrucat toti consilierii sunt de acord ca o partie fara zapada artificiala ar fi un fiasco turistic. Pe langa cele doua firme cu actionariat non-azugean, mai este o a treia parte interesata de administrarea partiilor: firma consilierului Alexandru Debreti. Dupa cate se pare, acesta va primi portiunea de pe Cazacu unde se afla teleschiul pe care il gospodareste. In urma unei propuneri pe care tot el a facut-o, a fost desemnat sa amenajeze si o pista pentru schi fond, lunga de 5 kilometri. Desi Debreti spusese initial ca va da banii din buzunarul sau, el a solicitat bugetului local 100 de milioane pentru aceasta lucrare. Multi consilieri nu au inteles aceasta schimbare a „foii” si au ramas stana de piatra cand au vazut cum isi inmoaie colegul lor discursul. Cu totii au fost de acord insa ca Azuga va avea nevoie de un element de inedit – care sa „impacteze” – pentru a face fata in lupta cu celelalte statiuni. Schiul fond se pare ca va fi unul dintre acestea: „Domnule Debreti, apucati-va de treaba!”, l-a instiintat presedintele sedintei pe consilier.
Profitabilitatea sau zadarnicia acestor investitii se vor vedea, insa, abia peste cateva luni, in functie de cati turisti vor veni sa se dea cu schiurile la Azuga.
Ionut STANESCU