Astfel avea sa ne explice Alexandru Gica – directorul general al unei societati comerciale de turism din Busteni – demersul sau in legislativul local, pe o tema pe care o intoarce, pe toate fetele, din 1974. Asadar, cu atata vechime in turismul prahovean, dl Gica a gasit de cuviinta sa miste mai bine lucrurile in acest domeniu si a propus Consiliului Local din Busteni doua variante in vederea elaborarii unei strategii de promovare reala a statiunii Busteni – in special, si a Vaii Prahovei – in general. Consilierilor locali – care au hotarat, in final, sa se aplece asupra acestor propuneri – li s-a precizat, punctual, in ce ar consta respectiva strategie, fiind mentionate: necesarul de materiale de promovare, bugetul estimativ pentru aceasta ampla actiune, problemele concrete ce trebuie rezolvate si cine ar trebui implicat in realizarea proiectului.
– Domnule director, ce v-a determinat sa porniti un astfel de „asalt” in turismul din zona?
– Am convingerea ca Valea Prahovei – in general, si Busteniul – in special – au nevoie de o strategie de dezvoltare pe termen mediu si lung care ar crea tuturor o siguranta a proiectelor derulate in aceasta zona. In acest mod, tot ceea ce se va intreprinde – nu doar pentru turism, ci si in ceea ce priveste dezvoltarea urbana, protectia mediului, modernizarea infrastructurii etc. – s-ar regasi intr-un tot, coordonat unitar. In mod concret, pentru turism, strategia pe care sper ca o vom adopta va trebui sa identifice elementele de produs turistic specific fiecarei localitati din Valea Prahovei – Breaza, Comarnic, Sinaia, Busteni, Azuga. Noi trebuie sa vedem turismul ca o motivatie, deoarece nimeni nu pleaca de-acasa, la sute de kilometri, doar ca sa manance sau sa doarma pe Valea Prahovei. Trebuie sa le oferim un motiv, acesta insemnand o partie de schi, o manastire, un tratament al betesugurilor, un traseu natural care sa incante etc.
– Care-i forma sub care vedeti implinit acest demers propus de dv?
– Strategia de promovare a Busteniului si a Vaii Prahovei va fi o lucrare multidisciplinara care sa cuprinda toate domeniile si care sa porneasca de la o diagnosticare a starii de fapt actuale, ajungand la ceea ce se va intampla la orizontul anilor 2010-2020, astfel ca statiunile Vaii Prahovei sa poata intra in competitie cu cele din Europa, cu piata si cu oferta occidentale.
– Credeti intr-o astfel de perspectiva?
– Bineinteles; forurile mondiale ale turismului au stabilit, deja, dezvoltarea strategica a turismului european si contributia turismului est-european la acesta. S-a considerat, astfel, ca Romania are perspective de dezvoltare reala, cu valente apreciabile, in turismul balneo-medical, in Delta si in turismul itinerant cultural, care are ca produs specific folclorul din diversele vetre traditionale romanesti.
– Ati uitat cumva, de sporturile de iarna, de litoral?
– Nu, dar cu acestea nu intram, deocamdata, in zona europeana de interes. Aceasta deoarece factorul geografic – clima, in special – nu poate justifica interesul pentru investitii de anvergura. Rationamentul este simplu: doua luni de soare pe litoral sau de zapada pe munte nu pot determina investitii mari in turism.
– Si-atunci nu va contraziceti propriul demers?
– Nu, in nici un caz ! Si in turism, „oceanul” incepe cu prima picatura. Trebuie sa facem astfel ca oferta turistica de pe Valea Prahovei sa se constituie intr-un brand cu care sa mergem la marile targuri internationale de turism si sa facem, la randu-ne, concurenta celorlalti ofertanti. Si cred ca se va ajunge si la o astfel de situatie, dupa cum cred ca Valea Prahovei va deveni o structura administrativa unitara in care se va regasi aplicata acea strategie de care vorbesc.
Leon CHIRILA