Deconcentratele se calca pe bataturi in organigrame supradimensionate
Contribuabilul cocosat de taxe si impozite care are curiozitatea sa vizioneze o organigrama a institutiilor bugetare poate descoperi, in timp ce isi numara maruntisul din buzunare, ca multimea de bani varsata la bugetul impozitelor se evapora in cateva directii neelucidate. Unele dintre serviciile publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale administratiei publice, reprezentate la nivelul Prahovei, sunt total necunoscute printre prahovenii de rand.
Oficiul de Mobilizare a Economiei si Pregatirii Teritoriului pentru Aparare, Inspectoratul Teritorial pentru Calitatea Semintelor si a Materialului Saditor, Garda Nationala de Mediu, Agentia de Protectia Mediului, Sistemul de Gospodarirea Apelor, Directia pentru Munca, Solidaritate Sociala si Familie – iata numai cateva entitati care, dupa ce ca sunt necunoscute, in mare parte, in randurile contribuabililor, se mai si intersecteaza in denumiri si atributii. Urmariti, in randurile de mai jos, o investigatie in randul cetatenilor si al directiilor deconcentrate, incercand sa descoperim impreuna cat de cunoscute sunt anumite institutii bugetare in randul cetatenilor si cu ce se ocupa, la modul concret.
Atributii cap in cap
In ciuda faptului ca exista, la nivel de judet, si o directie agricola, Inspectoratul Teritorial pentru Calitatea Semintelor si a Materialului, Saditor isi desfasoara din plin activitatea, inca din anul 1955, dupa spusele directoarei Elena Scarlat. Trebuie sa subliniem, din start, ca de semintele consumate pe stadioanele patriei se ocupa alte directii, cum ar fi cea Agricola, care nu are nicio legatura de conducere sau subordonare cu inspectoratul despre care vorbim. Inspectoratul pentru Calitatea Semintelor are 11 angajati inregistrati in structura salariala, dintre care 10 posturi in domeniul specific, iar unul ocupat cu sofatul, cu pazitul si alte chestiuni administrative, specifice unui post ocupat pe studii medii, spre gimnaziale.
Un departament al Directiei Agricole, independent, totusi, de aceasta
„Initial am fost 24, dar s-au tot redus posturile, mai ales dupa 1990”, spune directoarea. Din cei 11 angajati, numai patru sunt inspectori. Acestia merg in teren si verifica agentii care au achizitionat seminte, in ce masura culturile sunt plantate in zone pozitionate conform regulamentelor. Dupa verificarea tuturor actelor, agricultorul primeste un document de inspectie „in camp”. Daca plantele verificate cu ajutorul aparaturii tehnologice aflate in posesia inspectoratului, sunt „imburuienate” sau bolnave, acestea sunt respinse de la controlul calitatii. Daca totul este in regula, se da acceptul continuarii procesului de productie. Inspectoratul mai verifica loturile de seminte, elibereaza autorizatii pentru producere, prelucrare sau comercializare a semintelor sau a materialului saditor. Intrebata de reporterii nostri daca exista domenii care se intersecteaza cu activitatea Directiei Judetene pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala, directoarea Elena Scarlat a tinut sa sublinieze ca Inspectoratul pe care il coordoneaza are ca punct specific numai calitatea semintelor. Cu toate ca si Directia Agricola se ocupa de multe aspecte. Nici una dintre aceste doua institutii nu depinde una de alta.
Pana la razboi, luam salariul chiar si noi
O alta descentralizata cu caracter ultra-strategic, daca tinem cont de denumirea sa, este Oficiul de Mobilizare a Economiei si Pregatirea Teritoriala pentru Aparare. Daca nu ati ramas deja cu gura cascata in fata unei asemenea denumiri de institutie, pozitionata in Prefectura Prahova, trebuie sa stiti ca in cadrul biroului judetean nu exista o structura de conducere, cei patru angajati salarizati primind denumirea de consilieri. Concret, activitatea acestora intra in functiune numai in caz de razboi. Pana atunci, onorabilii consilieri primesc salariu direct de la Oficiul Central al Statului pentru Probleme Speciale. Reprezentantii de la Prahova s-au abtinut sa dea prea multe detalii despre activitatea lor, limitandu-se la a ne spune ca actioneaza in sensul dirijarii de fonduri, in cazul conflictelor armate. In acest gen de situatie, angajatii sfatuiesc toate „structurile” militarizate din Prahova, in functie de nevoile de finantare ale acestora. Mai multe amanunte am primit de la ofiterul de presa din Capitala, la al carui telefon am apelat, pasati de reprezentantii prahoveni ai institutiei. Dand dovada de o jovialitate extrema, domnul Alexandru Manafu de la Bucuresti a venit in intampinarea cererii informationale cu un calduros „Ia zi, batrane, ce vrei sa stii ?”. Dupa elucidarea dilemei, insarcinatul in relatii cu presa a declarat ca nu poate spune verbal cu ce se ocupa angajatii din teritoriu, venind cu rugamintea de a ii adresa un e-mail”.
Prahovenii fac ochii mari la auzul unor denumiri de deconcentrate
Ploiestenii toropiti de caldura de ieri din jurul pranzului ne-au clarificat propriile dileme: nimeni nu are habar de Oficiul de Mobilizare a Economiei si Pregatirea Teritoriului pentru Aparare. De Inspectoratul pentru Calitatea Semintelor s-a mai auzit, in special de catre cetatenii care detin proprietati si in mediul rural. Doamna Viorica Zahiu (foto) este nemultumita de serviciile institutiilor bugetare, spunand ca n-are habar despre astfel de directii deconcentrate. „Serviciile sunt slabe si putini oameni sunt informati asupra lor”. Nici Constantin Purcaru nu a auzit despre Oficiul de Mobilizare. „Stiu ca exista ala pentru situatii de urgenta, dar in nici un caz asta. „Functionarii e multi, domnu’ reporter, aia e problema, si nu ne face nimic, zice ca daca esti pensionar gata, trebuie sa te ingropi cat mai repede, sa nu-i mai deranjezi. Nu e corect, domnule!”, ne spune Costica Georgescu, in varsta de 72 de ani. Prahovenii intrebati nu au habar de existenta anumitor institutii, dar nici ca unele isi intersecteaza, uneori, atributiile. Majoritatea oamenilor sunt dezamagiti de serviciile functionarilor publici si recunosc ca o schimbare de atitudine din partea statului, in relatia cu cetateanul, ar fi binevenita.
Sebastian IGNAT