Acuzatii de mita de 7 milioane de lire sterline au iesit la iveala la Londra, in legatura cu vanzarea a doua fregate catre Romania. Autoritatile romane se pare ca stiau de acest caz de acum doua luni. Iar implicat ar fi chiar un politician roman, in jurul caruia pluteste mister. Politia Romana a confirmat ca Directia Antifrauda a fost sesizata inca din aprilie de autoritatile britanice in privinta acestui caz. Intrucat era vorba de un dosar de luare de mita, politia si-a declinat competenta si a trimis sesizarea Directiei Nationale Anticoruptie. Conducerea DNA a anuntat abia ieri, la aparitia informatiilor in presa, ca s-a autosesizat in acest caz. In 2003, Marina Britanica a decis sa renunte la doua dintre fregatele din dotare. Guvernul Romaniei a contractat un imprumut de la doua banci din strainatate pentru modernizarea vaselor de lupta. Contractul, de tip offset, a fost parafat printr-o hotarare de Guvern pe care figureaza numele lui Adrian Nastase, al lui Gheorghe Matache, secretar de stat si reprezentant al Ministerului Apararii Nationale, si al lui Gheorghe Gherghina, reprezentant al Ministerului Finantelor. Purtatorul de cuvant al Serious Fraud Office, David Jones, a declarat: „Aceasta ancheta vizeaza vanzarea in 2003 a doua fregate de catre Ministerul Apararii, care erau considerate inferioare nivelului tehnic al Marinei Britanice, catre Romania, in cadrul unui acord guvernamental. BAE Systems a castigat contractul de 116 milioane de lire pentru renovarea celor doua fregate.” De modernizare s-a ocupat firma BAE Systems, prin filiala de la Constanta, care a primit 116 milioane de lire sterline. Acum trei ani, consultantul firmei era britanicul George Barry. Cele doua parti ar fi primit un comision de un milion de lire sterline, dar bani au mai ajuns, se pare si in buzunarele unui politician roman. In legatura cu achizitia, din Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord, a fregatelor tip 22, Biroul de Presa al MApN a precizat ca acordul a fost aprobat la nivelul guvernelor Romaniei si Regatului Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord, reprezentate de ministerele apararii din cele doua state. Acordul de achizitie si moderni-zarile ce trebuiau efectuate s-au derulat conform contractului, fregatele au parcurs programul de testare pe mare, au fost receptionate de o comisie a MApN, navele aflandu-se in serviciul operativ. De altfel, fregata „Regele Ferdinand” a participat la misiunea NATO „Active Endeavour”, din Marea Mediterana, in perioada 15 octombrie – 15 decembrie 2005.














