Turismul romanesc – prezent de mizerie, viitor de aur

La cererea autoritatilor romane, prestigioasa institutie World Travel & Tourism Council (WTTC) a dat publicitatii, in aceasta saptamana, un studiu realizat in colaborare cu Oxford Economic Forecasting. Documentul reprezinta prima analiza serioasa a situatiei in care se afla turismul romanesc si a perspectivelor de dezvoltare. Iar concluziile WTTC par sa reflecte vesnicile paradoxuri mioritice. Astfel, in momentul de fata, Romania se situeaza pe un loc codas la nivel mondial, in ceea ce priveste contributia sectorului turistic la realizarea Produsului Intern Brut (PIB). Din cauza incasarilor modeste, suntem la pozitia 162 dintr-un total de 174 de tari luate in calcul. De exemplu, in 2004, Romania a vandut pachete turistice in valoare totala de 505 milioane de euro, adica 23 la suta din veniturile obtinute de Bulgaria, 12 la suta – din castigurile Cehiei si doar 7 la suta din ce a realizat, in acelasi domeniu, Croatia.
Pe de alta parte, cand vine vorba despre perspective, tara noastra pare sa stea…excelent. Raportul WTTC evidentiaza faptul ca, anul acesta, Romania va realiza circa 1,8 miliarde euro, iar in urmatorii zece ani, rata anuala medie de crestere a veniturilor generate de industria de calatorii va fi de 7,9 la suta. Si – atentie !!! – doar Muntenegru, China si India ne vor depasi la acest capitol. Deci vom ocupa un incantator loc patru la nivel international ! In plus, veniturile incasate din turism vor sari de 7 miliarde de dolari pe an. Cel putin asa considera analistii de la WTTC, desi multi specialisti romani sunt de parere ca prognoza este exagerata. Si tindem sa le dam dreptate. Argumente sunt cu duiumul: infrastructura este la pamant, agrementul – la fel, serviciile lasa de dorit, unitatile de cazare sunt partial modernizate, dar afiseaza tarife exorbitante, nu avem un brand national prin care sa se promoveze turismul romanesc pe pietele externe etc. De altfel, pe cat sunt de optimisti, cei de la WTTC sustin ca Romania trebuie sa renunte la a-si promova litoralul Marii Negre si Muntii Carpati, pe motiv ca „nu puteti concura cu statiuni similare din Europa, inclusiv cu cele apartinand tarilor apropiate, precum Grecia, Bulgaria sau Turcia”. Sfatul venit din partea analistilor este ca tara noastra trebuie sa profite de faptul ca „Romania detine a saptea parte din siturile mostenirii culturale mondiale, incluzand manastirile pictate din Bucovina, cetatea istorica Sighisoara, cetatile dacice din Muntii Orastiei etc” si sa se axeze pe turismul cultural si istoric. Acum, nu vrem sa fim carcotasi, dar si la momentul aderarii probabil ni se va spune ca mai bine renuntam la industrie, pentru ca este energofaga, si sa dezvoltam agricultura, industria textila s.a.m.d.
Mersi Europa, dar nu ne lasam chiar atat de usor fraieriti !
Iulian M.

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentIorgovan, dat afara din PSD
Articolul următorDEGETUL PE RANA