Pana la 14 ani, acestia se afla in grija spirituala a nasilor
Alaturi de credinciosii catolici, pe 16 aprilie, vor trai bucuria marii sarbatori a Invierii Domnului si crestinii apartinand cultelor protestante. Chiar daca numarul lor a scazut de-a lungul anilor, crestinii luterani si reformati din Ploiesti- majoritatea fiind cetateni de origine germana si maghiara- isi respecta cu evlavie propriile traditii si ritualuri. Care se refera in special la saptamana de dinaintea Sfintelor Pasti. Zilnic in aceasta perioada, in Biserica Reformata Calvina, care numara la Ploiesti circa 60 de enoriasi, se vor celebra slujbe timp de o jumatate de ora, iar in „Vinerea Patimilor” se vor citi episoadele biblice care descriu condamnarea si rastignirea lui Isus Cristos. Slujba din Duminica Invierii se va savarsi – potrivit parintelui Tivadar Biro- in jurul orei 11,00 si se va incheia cu impartasirea tuturor credinciosilor. Tot in cursul zilei de duminica, 16 aprilie, va avea loc si ceremonia de Inviere in Biserica Evanghelica Luterana (Confesiunea Augsburg). Pentru ca in prezent biserica nu mai are un paroh, numarul credinciosilor reducandu-se la 32 de persoane, slujba va fi oficiata de un preot din Bucuresti. De altfel, potrivit curatorului Gerhard Vulcanescu, de cativa ani, in acest lacas, preotul slujeste o data pe luna, dar din cand in cand aici mai oficiaza siun grup de studenti teologi. O ceremonie speciala are loc in bisericile luterane in Duminica Floriilor- „confirmarea” crestinilor care au implinit 14 ani. Tanarul primeste, cu aceasta ocazie, un certificat de botez, dupa ce a urmat cursuri de catehizare timp de trei luni. Si asta pentru ca, in cultul protestant, pana la varsta de 14 ani, toate obligatiile care ii revin unui crestin sunt preluate de catre nasi. In 2005, in lacasul ploiestean au fost „confirmati” trei tineri. In cultul protestant, postul este exclus.
De altfel, trebuie stiut ca protestantismul- confesiune desprinsa din catolicism in secolul XVI, prin miscarea Reformei- a simplificat ritualul, a suprimat cultul Fecioarei Maria si al sfintilor, a inlaturat venerarea icoanelor, a eliminat postul, iar tainele au fost reduse la doua: Botezul si Impartasania. In Romania, Biserica Reformata a fost recunoscuta oficial in anul 1564 de principele Transilvaniei, Ioan Sigismund, tot in secolul XVI raspandindu-se si Reforma luterana in randul populatiei sasesti. Biserica Reformata numara la ora actuala in Romania peste 600.000 de credinciosi, marea majoritate maghiari, iar cea luterana insumeaza circa 12.000 de enoriasi.
Raluca ENE